Zeilen!

19 juni 2014 - Muhu vald, Estland

Al om 05.00 u uit de kooi. We kunnen weer zeilen! Samen met de 'Maggie' vertrekken we om 06.00 u. Het is een magnifieke zeildag.

De Animato genomen door de Maggie

Aanvankelijk gaat het met een ruim windje in een gezapig tempo van maar 3 kn. Als de wind toeneemt en op de kop komt kruisen we nog  een flink stuk. Een mooie ervaring voor Hetty en Kees. Om 13.30 u, na 32 Nm, bereiken we onze bestemming Kuivastu op het eiland Muhu. Het is één van de nieuwe jachthavens in Estland. Deze staat nog niet eens op onze actuele kaart. Ook in de jachthavengidsen is deze nog niet opgenomen. De Esten zijn volop bezig om de watersport verder te ontwikkelen. De komende jaren zal het nóg aantrekkelijker worden om dit land voor een vakantie te kiezen. De havenmeester staat ons op te wachten. Hij heeft de Nederlandse vlag al gehesen. In het café aan de haven nemen we ons voorafje voor de avondmaaltijd: een stevige Russische soep. Jim en Kathy komen erbij zitten. Het voorafje wordt aangevuld met een paar wodka's. Terug aan boord maken we pasta met een saus van blauwe kaas en bleekselderij. We realiseren ons dat we vandaag, al een week onderweg, pas op de helft zitten van de 200 nM van het traject Tallinn - Riga. Morgen komt Marie-Claire al aan in Riga. Ze zal een nacht in een hotel gaan. We zullen morgen en overmorgen samen 100 nM moeten afleggen. Dat moet, gegeven de weersvoorspelling, gaan lukken.