Ruhnu

20 juni 2014 - Ruhnu vald, Estland

Vandaag een tocht van ruim 50 nM naar het eilandje Ruhnu. Dit ligt midden in de Golf van Riga. Het vertrek is om 08.00 u. Het eerste stuk varen we nog samen op met de 'Maggie'. Zij varen naar Kuressaare op het eiland Saareema. Moet mooi zijn. Misschien dat ik er met Marie-Claire nog kom. Na 3 uur raakt de 'Maggie' uit zicht. Wij bevinden ons dan op een verlaten Golf van Riga zonder land te zien. Voor Hetty en Kees is dit een nieuwe ervaring. Rustig glijden we over het water. Geen vuiltje aan de lucht. Twee en half uur zetten we de motor aan om te voorkomen dat we er te lang over doen. Maar om 14.00 u neemt de wind toe. Dan gaat het snel, zeer snel. Planerend bereiken we even de onvoorstelbare topsnelheid van 10 kn. Voortdurend zitten we boven de 8 kn. Gaaf! Om 17.15 u leggen we aan in het haventje van Ruhnu. We zijn met 5 schepen, alle van verschillende nationaliteit.

Vijf passanten, vijf nationaliteiten op Ruhnu

Van de havenmeester krijgen we drie fietsen voor € 5 om boodschappen in het dorp te kunnen gaan doen. Het eiland is maar 3 bij 5 km groot. Er wonen 56 mensen. Onderweg naar het dorp komen we een bijzonder verkeersbord en een merkwaardig gedenkteken van blijkbaar een noodlottig brommerongeval tegen.

Verboden parkeren voor jachten?Gedenkteken bromfietsongeval

De 'super'markt verkoopt alleen lang houdbare spullen. We beperken ons tot het inslaan van brood. We rijden nogeen langs de prachtige oude (1644) en nieuwe (1912) naast elkaar staande kerken. Ik denk dat dit het enige stukje niet geteisterd Estland is.

Oude en nieuwe kerk Ruhnu

Hetty maakt een lekkere maaltijd van gehaktballetjes met aangeklede rijst (peultjes en paprika).