Einde van onze droomreis

15 september 2018 - Warnemunde, Duitsland

In Stralsund, een Hanzestad die uitzonderlijk mooi is gerestaureerd, blijven we anderhalve dag liggen. We gaan naar het Ozeaneum, dat allerlei aspecten van de Baltische en Noordzee laat zien. Wat ik het meest heb onthouden zijn de diepteverschillen in het gebied, verschillen die wijzelf in de praktijk hebben meegemaakt. Door naar Barhöft, door een soort Waddenzee met Windwatten, zandbanken, die veel vogels aantrekken. De rust straalt er vanuit.

In Barhöft gaan wij op zoek naar kraanvogels, die hier vanuit Scandinavië op weg naar Zuid-Europa uitrusten. In een weiland zien wij er een stel, bijzonder!

Met rustig weer, weinig wind, varen wij op de motor naar Warnemünde. Daar maken we een fietstocht naar en over de Rostocker Heide, die uit bos blijkt te bestaan. Toch mooi weer 30 km gefietst.

Zondag leggen we de laatste etappe, zeilend, af naar Fehmarn. Daar hebben we al afspraken met een dame van Weilandt, de firma voor de winterberging, en met een onderhoudsmonteur en zeilmaker. In overleg zullen we bepalen welke werkzaamheden moeten worden uitgevoerd om de Animato weer tip-top te maken, zodat we volgend jaar weer een tocht in dit gebied kunnen maken. Zelf gaan we ook een paar dagen schoonmaken en klussen. Daar hopen we nog Gerd en Anke te ontmoeten, met wie wij een tijdlang zijn opgetrokken. Aan het eind van de week haalt Paul, de broer van Marie-Claire, ons en een berg spullen met de auto op en brengt ons naar Den Haag.

Onze reis van bijna 5 maanden heeft records gebroken:
-       145 dagen op reis
-       2700 zeemijl, dit is 5000 km, afgelegd
-       85 verschillende havens of ankerplaatsen in 9 landen
-       Voor 7 talen Google Translate gebruikt
-       600 km gefietst en 285 km gewandeld
-       eindeloos aantal uren zon en heet; slechts 8 dagen met (wat) regen.

Onze reis waar wij al jaren tevoren over dachten, is uitgekomen: onze droomreis was fantastisch, het zeilen en varen maar ook het ontdekken en verkennen van nieuwe, prachtige plaatsen, de geschiedenis, de flora en fauna.

Aan alle lezers van onze blog: dank voor de tips en het meeleven. Dit is de laatste blog van deze reis!

1. Kees Ruijgrok:
    15 september 2018
    Gefeliciteerd met jullie behouden aankomst op het eindpunt van deze mooie reis. We vonden het erg leuk daar een kleine stukje van te hebben mogen meemaken. Kees en Thea
  2. Maarten Gijsbers:
    MC en Tom,

we hebben genoten van jullie verhalen! Ik blijf het ongelofelijk vinden dat de Engelenbakker die altijd op zijn bril ging zitten dit avontuur voor elkaar krijgt. Complimenten!
  3. Etienne:
    15 september 2018
    Heel mooi en stoer wat jullie hebben gedaan. Ik heb steeds met plezier jullie bijzondere verhalen gelezen. Sterkte met het overstappen naar het ‘gewone leven’. Étienne
  4. Marijke en Kees Boot:
    Marie-Claire en Tom, gefeliciteerd met deze topprestatie en het boeiende verslag van jullie belevenissen!
    Hartelijke groeten van Marijke en Kees
  5. Eric de Rooy:
    16 september 2018
    Hartelijk dank voor de blog.
    Het was een cadeautje van formaat!
    Eric
  6. Jan Willem en Gabrielle:
    17 september 2018
    Zeer veel dank voor jullie mooie verhalen. En sterkte met verwerken van de heimwee naar de Animato.
  7. Hanneke:
    22 september 2018
    Welkom terug in herfstig Holland.
    Ik heb op afstand een klein beetje mee-gezeild, -gefietst en -gelopen dankzij jullie blog.
    Wij hopen jullie binnenkort weer te zien!