Zeemijlen maken

26 juni 2014 - Ventspils, Letland

We varen om 05.15 u uit. Het is altijd spannend hoeveel wind er op zee werkelijk staat. Regen hoeven we vandaag niet te verwachten. Ook is de voorspelling dat de wind uit een voor ons gunstige richting zal komen. Op zee blijkt er een mooie 10 tot 13 kn wind te staan. Direct zetten we de zeilen op. De Animato spuit door het water. De eerste drie uur leggen we ca. 20 nM  van de 74 nM, die we hebben te gaan, af. We ronden dan de kaap Kolka. De vuurtoren is een markant punt in zee. We vervolgen onze tocht langs de Letse kust met de wind vrijwel in de rug. Dat verlaagt de snelheid. Bovendien neemt de wind steeds verder af. We varen wel door op alleen de zeilen. Tijd om te lezen. Ik lees drie boeken tegelijk: '1421' van Gaven Menhirs over de ontdekking van Amerika door de Chinezen 70 jaar voordat Columns dat deed (gekregen van Hetty en Kees), 'Duitse wortels' van Lauren Starink over het leven in Silezië na de Tweede Wereldoorlog (gekregen van Eric de Rooy) en 'De waarheid over de zaak Harry Quebert', een literaire thriller. Om 11.30 u zetten we de motor aan. Maar om 14.15 u kunnen we weer door alleen op de zeilen. Het is een puike tocht. Om 18.30 u leggen we aan in de haven van Ventspils. Uit de boekjes weten we dat dit een weinig aantrekkelijke industriestad is. De haven is strategisch ge legen, zodat je er vrijwel altijd komt bij een rondje Oostzee, of het nu is via Polen of via Zweden. De jachthaven is in een hoek van de vissershaven. Niet alle schepen zijn van de modernste soort!

Haven VentspilsHaven Ventspils

Ik ga nog even naar de nabij gelegen supermarkt. Marie-Claire maakt het avondmaal klaar: kip, pasta, pastasaus, tomaten, paprika en rabarber. Na het eten maakt Marie-Claire nog een ommetje naar een park dat haar is geadviseerd te bezoeken door de bemanning van een Duits buurschip op Ruhnu. Het blijkt zeer de moeite waard. We duiken vroeg ons nest in. Morgen is er weer een lange dag.