De (grote) oversteek

27 juni 2014 - Fårösund, Zweden

Weer om 04.30 uit de veren. Om 05.15 u maken we de Animato los. De oversteek naar Gotland is minimaal 85 nM. Het liefst varen we naar Farösund dat in WNW richting ligt op de noordpunt van Gotland ligt. Omdat de voorspelde wind wind NWN is moeten we er rekening mee houden dat we op het in W richting gelegen Herrvik moeten aankoersen. Op zee blijkt dat Farösund precies scherp aan de wind bezeilbaar is. Dat is mazzel hebben. Ook de windsnelheid valt alleszins mee: 10 kn. We hoeven dus niet de hele dag  te motoren bij gebrek aan wind. Daarvoor had ik gevreesd.  De eerste uren spuiten we weer door het water met gemiddeld 7 kn, een snelheid die mogelijk is omdat de Animato nauwelijks weerstand van golven ondervindt. Na twee uur zien we geen land meer. Ook zijn er geen schepen te bekennen. Alleen een gezapig golvende eindeloos lijkende zee onder een wolkenloze hemel omringt ons. Een spelletje 'ik zie, ik zie wat jij niet ziet' kan hier niet voor opwinding zorgen. Ik vind het prachtig. Marie-Claire heeft het er minder op begrepen, maar de goede omstandigheden zorgen ervoor dat ze er toch geen moeite mee heeft. Om 14.00 u neemt de wind zo af, dat we op de motor verder moeten. We hebben dan al 55 nM afgelegd. Bij het kruisen van de scheepvaartroute komt de AIS weer goed van pas. We kunnen goed bepalen of we voor- dan wel achterlangs de stroom cruise-, container- en andere (vracht)schepen moeten varen. We bereiken de Marina van Farösund om 19.30 u (eigenlijk is het dan 18.30 u, want we moeten de klok een uur terugzetten). Marina is wel een groot woord voor de jachthaven waar we aanleggen. Er liggen nog vier andere zeiljachten. De omgeving straalt een weldadige rust uit. We eten op aanraden van de havenmeester bij een Thai, die een stalletje bij de aanlegplaats van de ferry naar Farö heeft. Valt inderdaad in de smaak. Marie-Claire heeft groene, ik rode curry. Very tasty. We hebben helaas geen tijd om Farö nog te bezoeken. Ingmar Bergman heeft er 40 jaar gewoond en gewerkt. We kunnen dus ook niet de beroemde raukars, monolieten, bekijken, die bij het avondlicht prachtig moeten zijn. Reden genoeg om hier nog eens terug te komen. De reden dat we morgen door willen is dat zaterdagmiddag en zondag veel regen wordt verwacht. We liggen dan liever in Visby, een aantrekkelijk stadje aan de westzijde van Gotland, ook al moeten we er nog weer 40 nM voor varen.

Haven Farösund

1. Hetty:
    29 juni 2014
    Wat een afstanden leggen jullie af ! Fijn dat er veel kan worden gezeild; dat is toch het mooiste.