Visby

28 juni 2014 - Visby, Zweden

De regen komt volgens de voorspelling vanmiddag. We hebben 40 nM naar Visby te gaan. We kunnen het niet opbrengen nog weer een keer om 04.30 u op te staan. Het wordt 06.15 u, maar dan wel Oost-Europese tijd, dus de plaatselijke tijd is 05.15 u. Van de op handen zijnde weersverandering is nog niets te merken. Ondanks het vroege uur is het heerlijk. De eerste vijf mijl gaat het op de motor omdat we een geul tussen Gotland en  Farö moeten volgen. Prachtig!

De geul tussen Gotland en Farö

Dan gaan de zeilen op. We hebben voor onze tocht een gunstige windrichting ZO. Het eerste deel is met ruime/halve wind, het laatste deel is (scherp) aan de wind. De windsnelheid is gemiddeld 15 kn, regelmatig 17 à 18 kn en komt een enkele keer boven de 20 kn uit. Flinke vlagen dus. We hebben er wel een bloedgang door. Marie-Claire is zo dapper om toch achter het roer te gaan staan. Al snel duiken de eerste krijtrotsen aan de kust op. De westzijde van Gotland staat hierom bekend. We kunnen dicht onder de kust zeilen, waardoor we onze ogen goed de kost kunnen geven. Zo varen we langs het schilderachtige plaatsje Lickershamn. We kunnen niet aanleggen , want het begint langzaam, maar zeker te betrekken. Een extra reden om naar dit gebied terug te komen.

Krijtrotsen Lickershamn

Een uur voordat we Visby bereiken begint het te regenen. Niet hard, maar het is toch vervelend om zo een haven aan te lopen. Vóór de havenmond ligt een cruiseschip voor anker. De passagiers worden met kleine bootjes naar en van de wal gebracht. We laten tijdig de zeilen zakken. Binnen de havenpieren blijkt het een drukte van belang te zijn. Niet alleen zijn zijn er de nodige aanlegplaatsen voor cruiseschepen en ferries, maar ook in de jachthaven is veel bedrijvigheid. We kunnen, voor het eerst moeilijk, een aanlegplaats voor de Animato vinden. We liggen uiteindelijk keurig aan een hekboei. Als we ons melden in het havenkantoor blijkt dat de drukte een gevolg is van de 'politieke week' die morgen begint. Uit het hele land komen de politici hier naar toe. Er vinden tal van activiteiten plaats. Vanwege de aanstaande verkiezingen is het extra groots opgezet. NGO's zien hun tekans schoon. In een groot gebied zijn tal van tenten met stands opgezet. Wij gaan Visby verkennen. Vanuit de haven is er een mooi zicht op het pittoreske tegen de heuvel gebouwde Middeleeuwse stadje. Het is ommuurd met 3,5 km stadswal. Huizen en kerken getuigen van een letterlijk en figuurlijk rijke historie. We beperken ons tot een sfeer proevende wandeling. Jammer dat de druilerige regen roet in het eten gooit. We doen nog een paar inkopen alvorens het avondmaal te bereiden: varkenslapje met toch maar weer pasta en pastasaus, bleekselderij en tomatensalade. We zijn blij dat we in Visby liggen. De afgelopen drie dagen hebben we ruim 200 nM gevaren. De komende twee weken hebben we nu de tijd om tussen de buien door (er wordt onbestendig weer voorspeld) naar Ystad aan de Zweedse zuidkust te varen. De keuze aan havens en ankerplekken is op dit traject enorm groot. Dat moet dus lukken.