Verandering van plan

25 juni 2014 - Ruhnu vald, Estland

Bepalend voor de planning is nu de oversteek van Letland naar Zweden. Daar moeten we goed weer voor hebben. Op basis van de voorspellingen was ik ervan uitgegaan dat de oversteek a.s. zaterdag of zondag zou kunnen plaatsvinden. De weerberichten laten nu echter zien dat er dan flink wat regen in de lucht zit. Erg veel speling hebben we niet, want langs de Zweedse kust hebben we de komende twee weken ook nog een heel traject te gaan. We besluiten dat het al vrijdag moet gaan gebeuren. Dit betekent dat het teveel jakkeren zou worden als we vandaag koers zetten naar Kuressaare op het eiland Saareema, wat we eigenlijk van plan waren. Het zou een omweg van 40 nM zijn naar Ventspils, waar vandaan we vrijdag de oversteek willen maken. Daarom blijven we vandaag op Ruhnu. Morgen varen we rechtstreeks naar Ventspils. Tijd om het eiland verder te verkennen. We doen dat wandelend door de bossen. Het bord op de foto waarschuwt voor beren. Die zijn niet op ons pad gekomen. Wel zijn we aangevallen door een leger insecten. Je moet er wat voor over hebben om in de pure natuur te zijn!

Pas op voor beren!?Tijdens de wandeling op Ruhnu

Als we terugkomen verschijnen er zo waar opeens vijf jachten. Er is er ook een uit Nederland bij. Dit is het eerste Nederlandse jacht in tweeëneenhalve maand dat ik tegenkom (afgezien van het Nederlandse echtpaar dat hun schip in Zweden heeft liggen). Ik drink er een biertje om verhalen uit te wisselen. Zij doen het rondje Oostzee in omgekeerde richting. De oversteek tussen Zweden en Letland hebben zij net achter de rug. Heb nog handige informatie gekregen waar we op Gotland in Zweden het beste naar toe kunnen varen. Van mijn kant kon ik natuurlijk vertellen wat ze in Riga, Estland en Finland te wachten staat. Marie-Claire kookt alweer. Ik heb het gemakkelijk! Net als gisteren kool, maar nu met kip en satésaus.

1. Christiane:
    26 juni 2014
    De foto van jullie twee op de boot is erg leuk en wil ik graag "boven mijn bed hangen". Ik vraag hem daarom als verjaardagscadeau.

Veel plezier en beter weer gewenst!!!
    Christiane