De zee weer op

16 april 2014 - Borkum, Duitsland

Vertrek van Vlieland bij volle maanOm nog gebruik te kunnen van het aflopend tij in het zeegat tussen Vlieland en Terschelling om vervolgens het begin van de vloedstroom op zee op te kunnen pakken moesten we om 03.30 u vertrekken. De volle maan lichtte bij. Rustig weer. De weinige wind staat op de kop, op de motor dus. Het is koud (rond het vriespunt), maar de thermokleding doet zijn werk. Wio en Siebe zijn na zonsopgang nog even onder zeil gegaan. Ik geniet van het wijdse uitzicht boven Terschelling.

Heb twee video`s geplaatst. Zijn nu te bezichtigen onder het kopje video`s.

Om 15.45 u zijn we in de haven van Borkum. Anderhalf uur ervoor heeft Wio de Duitse gastenvlag gehesen (zie video). Het laatste deel door de Fischerbalje hebben we een forse stroom van 3 kn tegen. Vandaag 77 Nm afgelegd. We meren af in de Burkanahaven, want de oorspronkelijke jachthaven is nu helemaal verzand. We komen te liggen naast een andere Dehler, een 36 feet, Windbreker II genaamd. In het café maken we kennis met de bemanning. Ik vertel het echtpaar dat ik 3,5 maand naar de Oostzee ga. Hun antwoord is dat zij er 6 maanden naar toe gaan. Je hebt altijd baas boven baas. We mogen van hen hun twee vouwfietsen lenen. Ik heb mijn eigen vouwfiets. Naar het op 6 km afstand gelegen stadje om boodschappen te doen. We hebben ontstoppingsmiddel nodig voor de gootsteen. Ja, helaas heeft zich een nieuwe klus aangediend. Ik had Siebe gezegd dat hij het vet van het gehakt best kon wegspoelen. Niet dus. Behalve ontstoppingsmiddel nemen we van de bouwmarkt ook een veer mee om door de leiding te kunnen trekken. Ook gaan we nog een kijkje nemen op de boulevard. Voor mij is het bekend terrein. Wio is enthousiast en zegt nog wel eens Duitse wadden te willen gaan hoppen. Terug in de jachthaven het hoogtepunt van de dag: schnitzels eten in Restaurant am Yachthafen. Marie-Claire en ik zijn er al regelmatig te gast geweest. Valt uitstekend in de smaak. Weersverwachtingen voor morgen kennen we niet, maar de eerdere meerdaagse verwachtingen toonden dat we morgen naar Helgoland kunnen. Ook de Windbreker II vertrekt morgen daar naar toe.

1. Yvonne:
    16 april 2014
    Mooi filmfragment. Reis vol actie!
  2. Marijke en Kees Boot:
    17 april 2014
    Hallo Tom en medepassagiers,
    We hebben geboeid en met bewondering naar de video's gekeken! Indrukwekkend hoe jullie met de Animato de woelige baren en Neptunus' woede-uitbarstingen weten te trotseren.
    We vinden het interessant om jullie reisverhalen te lezen. We leren er veel nieuwe woorden bij, zoals 'antifoulen' en 'bilgewater'; en ook onze aardrijkskundige kennis ('Stortemelk' etc.) groeit erdoor.
    We hopen dat alle mankementen zijn opgelost. We kijken uit naar jullie verdere reisverhalen!
  3. Marie-Claire:
    18 april 2014
    Wat een belevenissen. De videograaf is erin geslaagd -ondanks de woelige baren- leuke opnames te maken. Fijn dat boot en bemanning het goed doen. IK ...ga jullie dit niet nadoen.
  4. Arnold:
    19 april 2014
    Ha Tom, ik merk ook bij het zeilen heb je soms tegenvallers. Maar ook die zijn weer oplosbaar. By the way, heb je al een felicitatie gestuurd aan Alexandra :-)
  5. Hetty:
    19 april 2014
    Wat een tocht is dit al ! Nu al in Denemarken aangekomen ondanks de klussen. Bij die Stortemelkvideo zag het er wel heel ruig uit. Stoer hoor. Goede vaart