Naar Helgoland

17 april 2014 - Helgoland, Duitsland

Wio en ik staan om 06.00 u op. Siebe draait zich nog eens om. Er is veel wind: in de haven meten we al 18 kn. Direct een rif in het zeil gelegd. Voor de tocht naar Helgoland hebben we de wind in de rug. Om 07.45 u beluisteren we via de marifoon het weerbericht. Watersporters kennen de Duitse zeurstem, die via DP07 de onheilstijdingen doet. Ook dit keer laat hij zich weer van zijn slechtste kant zien. De voorspellingen voor de Duitse bocht zijn 6 Bft, maar in regenbuien 8 Bft. Ik voel me niet op mijn gemak.  Keren is geen optie, want dan moeten we tegen de wind in beuken. We kunnen voor de wind varen, maar we kiezen voor een ruime koers parallel aan de shipping lane.  Het gaat bij een windsnelheid van 21 tot 25 kn als een speer. Met de stroom mee halen we regelmatig de uitzonderlijke snelheid van meer dan 12 kn. Het is nog niet eens zo gemakkelijk een gat in de stroom zeeschepen te vinden voor de oversteek over de shipping lane. De AIS helpt ons.  Dit apparaat blijkt een goede investering. Op de ipad kunnen we de koers en snelheid van schepen in de omgeving keurig zien. Zo bepalen we het geschikte moment om de oversteek te maken. De lucht wordt al wat dreigender, maar nog voor de buien lopen we de haven van Helgoland om 15.45 u (79 Nm in 9 uur, dat wil zeggen een nooit vertoonde gemiddelde snelheid van bijna 9 kn) binnen. Op dat moment is de wind wel 30 kn (7 Bft). Het aanleggen gaat weer niet van een leien dakje, maar het lukt uiteindelijk langszij een Bavaria 46. Ervoor ligt de Windbreker II, die we gisteren op Borkum ontmoet hebben. Op die plek moeten ze van de havenmeester weg, omdat er onvoldoende ruimte is tussen de schepen. Maar de Windbreker II heeft panne met de motor. De havenmeester is onverbiddelijk.  De Search And Rescue (SAR) moet eraan te pas komen om de Windbreker II weg te slepen. Wio en Siebe maken opnamen met foto- en videoapparatuur. De bemanning van de Windbreker II is er blij mee. We besluiten zet de opnamen zelfs op hun computer. We eten in de Bunte Kuh vis. Prima!

1. Marie-Claire:
    19 april 2014
    Een spannende tocht, "vliegend" over het water!