Weerzien met Marie-Claire

21 juni 2014 - Riga, Letland

Vandaag zal het weerzien met Marie-Claire in Riga zijn. Daarvoor moeten we nog wel 65 nM overbruggen. We willen tijdig, 07.00 u, weggaan. Om 06.30 u zijn we al klaar om 'de trossen los te gooien'. Maar het regent dat het giet. Dat had de weersvoorspelling niet beloofd. We  stellen het vertrek een uur uit. Om 08.00 u is het droog. Het klaart in een mum van tijd helemaal op. Met een wind van 9 à 10 kn uit WNW loopt de Animato prima met ca. 6 kn. Helaas valt de wind in de loop van de dag steeds verder weg. De helft van de afstand moeten we op de motor. Aan Marie-Claire sms ik dat we niet tussen de geplande 17.00 en 18.00 u aankomen, maar een uur later. De laatste 7 nM gaat het over de rivier de Daugava tot vlakbij het centrum van Riga. We leggen aan in de jachthaven Andrejosta. Het is een grote jachthaven, maar is wat vervallen. In Letland zijn de jachthavens, in tegenstelling tot Estland, (nog) niet geprivatiseerd. Er is geen havenmeester te bekennen. Deze schijnt al aan de midzomernachtfeesten begonnen te zijn. 23 en 24 juni zijn nationale feesrdagen. Kunnen we weer twee dagen gratis liggen.

Marie-Claire staat ons op te wachten. Verhalen bij de borrel. We vinden het te laat om nog uit eten te gaan. Er is voldoende aan boord om een lekkere maaltijd te bereiden: vegetarische balletjes, die we nog in de diepvries hebben, aangevuld met pasta, pastasaus en diverse groenten (sla en bleekselderij).

De jachthaven Andrejosta in Riga