Riga

22 juni 2014 - Riga, Letland

Voor mij is Riga nieuw. Hetty en Kees hebben bij aankomst vorige week al rondgekeken. Marie-Claire is er al een dag en is hier bovendien negen jaar geleden geweest. We lopen door de wijk met veel Jugendstil gebouwen. Veel zijn er prachtig gerestaureerd.

Jugendstil Riga

Jugendstil Riga

Een wandeling door de oude stad staat natuurlijk ook op het programma. Over toeristen heeft Riga niet te klagen. De budgetvluchten doen hun werk. Aan musea komen we vandaag niet toe. Marie-Claire is gisteren nog in een museum geweest over de roerige en dramatische Letse geschiedenis. We kiezen er nu vooral sfeer op te doen. Ik kan met niet aan de indruk onttrekken dat Estland beter boert dan Letland. Hier is nogal wat vervallen troep. Eén van de problemen is de bevolkingssamenstelling. De helft bestaat uit Russen, die arm zijn.

Park RigaOude stad Riga

Indrukwekkend is de enorme overdekte markt. We kopen er vlees en fruit voor een prikkie. Varkensvlees, dat er echt goed uitziet, is € 0,50 per ons. Kersen zijn hier € 3,00 per kilo, terwijl ze in Tallinn voor € 12,00 per kilo werden aangeprezen.

Markthallen Riga

Hetty en Kees trakteren op het captains dinner. En hoe! In TripAdvisor hebben we een restaurant uitgekozen: Piejura. Dat blijkt vol. We worden verwezen naar een restaurant aan de overkant van dezelfde eigenaar. Blijkt prima keuken te hebben en is gezellig. Een in alle opzichten heerlijke afronding van de 10 dagen dat Hetty en Kees aan boord waren.