Weersomslag

18 mei 2014 - Nynäshamn, Zweden

Een zondagochtendwandeling in de zon over het eilandje Öja. Volgens de havenmeester vormt hij in zijn eentje 5% van het aantal vaste inwoners. Wel zijn er veel zomerhuizen. De afstand naar het dorpje Landsort is 3km. We lopen over een bosweg.  Ik kan me niet herinneren zoveel zangvogels bij elkaar gehoord te hebben. Het orkest zorgt voor een frivool concert. Het is een paradijs voor spotters. Daarvan zien we er dan ook de nodige, gewapend met de meest dure camera-apparatuur. Koffie op het terras van het enige café dat het dorp rijk is.

Koffie in Landsort op Öja

We varen om 12.45 u uit. Ik ben nog even naar het havenkantoor gegaan, omdat de lucht betrekt. De havenmeester kijkt op Internet.  De plaatselijke weersite geeft 0% kans op regen aan. We zijn nog niet een kwartier onderweg of het begint te druppelen. Uiteindelijk varen we op de motor een uur in de regen. Marie-Claire nestelt zich vrouwshaftig achter het roer. Wat het meeste opvalt is hoe snel de weersverandering zich voltrekt. Een goede waarschuwing. Om 15.00 u., 11 nM afgelegd, zijn we in Nynäshamn. Er is een grote jachthaven waar we aanleggen. We willen wel weer eens uit eten. Dat is nog niet zo gemakkelijk. De verkenning van het stadje levert geen enthousiasmerende locaties en etablissementen op. Als we om 18.00 het havenrestaurant binnenkomen krijgen we te horen dat ze gaan sluiten. We eten uit onze eigen voorraad, die we nog in voldoende mate voorhanden hebben.

1. Kees Ruijgrok:
    19 mei 2014
    Hoi Tom,
    Het is goed te horen dat de temperatuur oploopt. Gisteren in Finland zelfs boven de 25C.
    Tav weer sites: Ken je de site MeteoEarth: het ziet er uit als Google Earth, maar dan met temperatuur, bewolking, neerslag en windverwachting, alles erg goedkoop 1 dag vooruit en iets duurder 4 dagen vooruit en behoorlijk betrouwbaar. Ook de windkaarten zien er erg mooi uit.
    Ik zag gisteren jouw weeromslag (inclusief onweer boven de Oostzee) wel aankomen: volgens Meteo Earth blijft het vandaag regenen en wordt het morgenochtend vroeg droog
  2. Kees Ruijgrok:
    19 mei 2014
    Nog een tip als jullie vanavond op zoek gaan:
    Restaurant Kroken ziet er wel goed uit: