Rustigjes aan

19 mei 2014 - Nynäshamn, Zweden

We hebben gisteren besloten het weer aan te zien alvorens onze route te vervolgen. Ik ga eerst naar het 'Volkshus' om te internetten. We beginnen al aardig aan de 'knäckebröd-taal' gewend te raken. Voordat ik het 'Volkshus' bereik, strand ik in een koffietent met wifi. Ik heb het nodige te downloaden (onder andere de waterkaarten voor het gebied rond Stockholm). Natuurlijk ook mijn blog geüpload. De reacties op de site hebben nu overwegend plaatsgemaakt voor persoonlijke e-mails.  Ik kan aan de statistieken zien dat mijn blog steeds 25 lezers (niet gepersonaliseerd) per dag heeft. Dat is veel, want ik heb het wachtwoord aan zo'n 50 familieleden, vrienden en collega's gegeven. Wat ik opvallend vind is dat de site werkelijk honderden paginabezoeken per dag heeft (tot 550). De mails, die ik van familie, vrienden en collega's krijg, doen me goed. De contacten zijn intensiever dan thuis! Ook de reacties op de site stel ik op prijs. Ik ben van plan om van de blog, inclusief foto's en reacties, een boekje samen te stellen.

Ik had mijn blog van gisteren nog niet online gezet of er kwam al een reactie van Kees Ruijgrok.  Hij had de bui wel zien aankomen. Hij adviseerde de app Meteo Earth. Heb ik inmiddels geïnstalleerd. Inderdaad prachtige weergave. Maar ik moet natuurlijk wel wifi hebben om er gebruik van te kunnen maken op mijn tablets. Ook had hij gelezen dat we geen restaurant konden vinden. Hij voegde een link bij naar een restaurant dat hem wel aardig leek. Wat een betrokkenheid! Het betreffende restaurant staat hier overigens aan de haven.  Het wordt verbouwd....

Toen ik de koffietent uitkwam regende het, liever gezegd het plensde. Dus nog een dag in Nynäshamn.  Goede gelegenheid om in één keer Donderdagskinderen van Nicci French uit te lezen. Ook de intellectuele zinnen geprikkeld met 'De fatale staat' van Paul Frissen. Heb hem een paar keer meegemaakt. Ben een 'aanhanger' van zijn ideeën en opvattingen. In het boek laat hij zien dat we ten onrechte hoge verwachtingen hebben van wat de staat ons kan bieden, of het nu veiligheid, gezondheid, welvaart, welzijn is. Zijn vraag is: Waarom kunnen we maar niet aanvaarden dat de wereld fundamentele tekortkomingen kent?

De maaltijd bestaat dit keer uit spaghetti carbonara met broccoli.  Gelukkig is het droog geworden. Dus we kunnen ook nog wat buiten toeven.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ria:
    20 mei 2014
    Beste Tom en Marie-Claire,ik lees net dat je een boekje gaat samenstellen van jullie belevenissen.Dus ik stuur je snel een reactie om te vertellen dat ik geniet van je blog, want ik wil WEL in dat boekje komen te staan hoor.Jullie genieten van onze "ouwe"boot,en ik ben blij dat zij zich nu zo goed gedraagt,zonder technische problemen.Ik lees met veel plezier je verhalen.Wel krijg ik de rillingen van al die sluizen,het zoeken naar winkels voor proviand, en de regenbuien onderweg.Maar deze ouwe zeerot weet dat het er gewoon allemaal bij hoort.Als je er later aan terug denkt dan was het met al die ontberingen toch een prachtige tijd, en ook dit schrijf ik door mijn eigen ervaringen.Wat ik ook zo leuk vind om te lezen is dat je House of Cards keek op een "mindere"dag.Die ligt bij mij ook nog te wachten tot ik een geschikte dag tegenkom.En nu lees ik weer dat je Donderdagskinderen van Nicci French gaat lezen, en die is ook in mijn voorraad te vinden.Als je met een boot op vakantie een dagje binnen moet blijven geniet je in alle rust van zulk soort dingen,en altijd veel intenser dan thuis!Dat zijn dan ook weer mijn ervaringen.Tot slot wens ik jullie nog heel veel mooie zeildagen, met veel zon, en prachtige belevenissen!
    Hartelijke groeten, Ria
  2. Christiane:
    21 mei 2014
    Lieve Marie-Claire en Tom,

Ook ik lees met veel plezier jullie belevenissen! En de kaart van Zweden ligt naast de computer. Dapper, Marie-Claire, hoe je een uur de regen trotseerde achter het roer! Om er zeker van te zijn dat ik er niet te laat mee ben, stuur ik nu vast mijn felicitaties voor je verjaardag. ik zal duimen dat het een zonnige en droge dag wordt.
    Geniet nog lekker een paar dagen.
    Liefs aan jullie allebei.
    Christiane.
  3. Boot:
    22 mei 2014
    Hiep, Hiep, Hiep, Hoera, Marie-Claire van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Hoop dat je een gezellige dag met Thom hebt en dat jullie vandaag weer een goede zeiltocht kunnen maken met mooi weer. Scandinavie is dacht ik het land van de sprookjes(schrijvers). Wellicht komt er ook nog een zeemeerman aan boord met felicitaties. Morgen komt er dacht ik een eind aan jouw zeilvakantie en vlieg je terug. Met dat zelfde toestel zal Wouter zijn zeilvakantie beginnen. Een nieuwe matroos voor Thom. Marie-Claire en Thom een goede vaart verder, en straks met Wouter. Medio juli hopen wij van de partij te zijn. Benieuwd waar Thom dan met de boot is.
    hgr gijs
  4. Ria:
    22 mei 2014
    In het stukje hier boven lees ik dat het vandaag je verjaardag is Marie-Clare. Dus van harte gefeliciteerd van ons met je verjaardag en nog heel veel gezonde jaren toegewenst! En hopelijk vandaag een mooie zonnige dag en een gunstig windje. Veel plezier nog, en tot horens.Groetjes, Ria.