Superlatieven schieten tekort

20 mei 2014 - Dalarö, Zweden

We komen nu in de scheren rond Stockholm. Het is nog mooier dan op de plaatjes. Het weer werkt mee, de talloze beboste eilanden baden in de zon. Ook met de wind zit het niet tegen. Alleen de eerste paar mijl hebben we de motor aan. Dan krijgen we een ruime wind van weliswaar slechts 5 tot 7 kn, maar genoeg om de gennaker op te zetten. Dat is altijd een hoogtepunt. We bereiken geen hogere snelheid dan 3 kn. We hebben de tijd. Als de wind na een uur tot 13 kn toeneemt halen we gennaker eraf en zetten grootzeil en fok op. Verrukkelijk zeilen. We varen een stukje gelijk op met Nederlanders op een Hallberg Rassy 42. Ze lagen gisteren ook in Nynäshamn. Marie-Claire is er even aan boord geweest om verhalen uit te wisselen. Ze hebben hun schip in Zweden liggen. Al zes jaar komen ze rond 1 april en vertrekken rond 1 oktober. Een way of life,  zoals ze het zelf noemen.  Uit de gids met jachthavens, die ik heb gekocht, hebben we Askfatshamen op Dalarö uitgekozen. Het was een tocht van 22 nM,  we maken echter nog een extra rondje langs een aantal eilanden als toegift, zodat we als dagafstand 28 nM noteren. Voor het eerst een jachthaven met een 20-tal zeilschepen. We vinden gemakkelijk een plaatsje. Dat zal in het hoogseizoen ongetwijfeld lastiger zijn. Er is geen havenmeester te bekennen. Ook nu nog is het steeds voorseizoen. We lopen naar het stadje. Alles ziet er even vreedzaam uit. Via Internet boeken we de vluchten voor de tweede vakantie van Marie-Claire.  Ze komt op 20 juni naar Riga. Vanuit Letland steken we over naar de Zweedse zuidoostkust.  Op 13 juli verwachten we in Denemarken te zijn. Ze vliegt dan terug van Kopenhagen. Maar zo ver is het gelukkig nog lang niet. Ik ben nog zelfs niet op de helft.

Dalarö

Askfaltshamen

Bij de visboer hebben we gerookte zalm gehaald. Een deze reis bekend, maar in de smaak vallend maal met salade en puree. Bij de afwas vallen de koffiefilters in de spoelbak. Die kunnen we natuurlijk niet missen. Aan de waslijn ermee (zie foto). Er zijn geen Zweden in de haven die getuige zijn van de zunigheid van de Hollanders. Een beeld van hoe het zeilen in de scheren is staat op de video. Een foto laat zien hoe de Animato er hier prachtig bij ligt.

Koffiefilters aan de waslijn