Mijlpaal Stockholm

21 mei 2014 - Stockholm, Zweden

Ontbijten in de kuip in de zon. Verrukkelijk! Vandaag Stockholm! Dat is een mijlpaal. De vaarroute erheen voert langs weer talloze eilandjes. Dat de blonde zangeres van ABBA (Agnetha? ) een eigen eiland heeft, zo heb ik wel eens gelezen, komt voor mij wel in een ander perspectief te staan. Voor elke Zweed is er wel een eiland beschikbaar. Alles is bezeilbaar naar Stockholm,  dat wil zeggen de wind komt uit de goede richting (ZZW), meestal een kn of 10, maar uitschieters tot 20. Perfecter kunnen we het niet krijgen. De suburbs van Stockholm zijn duidelijk anders dan van andere wereldsteden. Wat een mooie huizen! Het laatste deel door nauwe geulen op de motor. We meren na 25 nM om 17.00 u af in de marina Saltsjö-Duvnäs. Dat denken we, want als we het terrein willen verlaten komen we voor een gesloten hek te staan. Het blijkt dat we hebben aangelegd in een verenigingshaven. We krijgen het advies om 1,5 nM verderop in de Morning Side Marina te gaan liggen. Deze ligt dicht bij een station. Zo gezegd, zo gedaan. Ook hier vertwijfeling of we wel goed liggen. We gaan, na aangelegd te hebben, onder een hek met prikkeldraad door op zoek naar de havenmeester. Alles verlaten. Uiteindelijk vinden we een hek waardoor we naar buiten kunnen. We spreken iemand aan, die niet weet te garanderen dat het hek vanavond open blijft. Kunnen we er na terugkomst uit de stad dan nog wel in? Dus toch maar terug naar de boot. We eten smakelijk 'uit de voorraad' in de kuip in de zon. Een trui is niet meer nodig. Marie-Claire komt de havenbeheerder tegen, die het hek op slot doet. Goed dat we niet meer zijn weggegaan!

1. Christiane:
    22 mei 2014
    Fijn dat het nou allemaal zo voor de wind gaat!
    Ik heb gelachen met die koffiefilters en voelde me bijna zélf op het water bij het zien van de video!
    Christiane.