Er is er een jarig......

22 mei 2014 - Stockholm, Zweden

Zingen voor Marie-Claire. Ben blij dat er geen andere toehoorders zijn dan zij. Haar cadeau heb ik vorige week al gekocht bij de glasblazerij in Vadstena. Ontbijt met gebakken eieren. Stipt op het afgesproken tijdstip 09.00 u is Janne Gustafsson er. Hij komt kijken of hij de stuurautomaat kan repareren. Helaas, dat blijkt niet het geval te zijn. Hij komt al snel tot de conclusie dat er olie lekt uit de motor, die het roer aandrijft. Daardoor is er onvoldoende druk. De onderdelen, waarschijnlijk is een nieuwe pakking nodig, zijn niet in Zweden voorradig. Een nieuwe aandrijfmotor is ook geen optie. Afgezien dat deze duur is, hij zou ook besteld moeten worden. Kan ik beter in Nederland doen. Het is jammer, maar helaas. Zullen we met handkracht het stuurrad moeten blijven bedienen. Is geen ramp, maar als ik alleen zou zeilen, is een stuurautomaat wel een must voor de langere tochten. Het ziet er niet naar uit dat ik veel alleen zal zijn. Alleen de laatste twee weken terug naar Nederland vanuit Denemarken moet ik nog een opstapper regelen. Liefhebbers?

Om 11.00 u zitten we in de trein naar het centrum van Stockholm. Het is een leuk ritje van nog geen 20 minuten. Van de havenbeheerder hebben we een ov-chipkaart te leen gehad. Erg aardig. Op het stationnetje is zelfs geen kaartautomaat. De temperatuur is opgelopen tot 26° C. Stockholm is hot, letterlijk en figuurlijk. Je kunt aan alles merken dat de stad leeft. Wat een schitterend waterfront! Daar kunnen we in Rotterdam een puntje aan zuigen. Het is een drukte van belang. De cruiseschepen hebben hun weg ook hier naar toe gevonden. Lekker gekuierd langs de bezienswaardigheden. Ondanks de tol toch veel autoverkeer. Alleen het historisch hart van de stad, Gambla Stan, is vrijwel autovrij. Geluncht op een terras aan de hippe Kungsträdgården. In de zon, met een wit wijntje, is die extra smakelijk. Op het grote busstation, City Terminalen,  een kaartje voor Marie-Claire naar het vliegveld gekocht. Ze vertrekt zaterdag. Ook de Kalverstraat van Stockholm, Drottninggatan, ontbreekt niet aan de wandeling. Op terrasjes, die er volop zijn, snuiven we de sfeer van de stad op. Boodschappen doen in de enorme supermarkt Hemköpf. Veel delicatessen. Met de mogelijkheden voor proeven kun je al met een gevulde maag de winkel verlaten. Zou dat in Nederland kunnen? We gaan ons niet te buiten en kopen lasagne. Om 19.30 u zijn we terug op de Animato.

Centrum Stockholm

Waterfront Stockholm

1. Ger:
    23 mei 2014
    Marie-Claire,
    Van harte gefeliciteerd!!! Wat fijn voor jou dat je een rustige en mooie tocht hebt gehad! Geen aanvaringen met rotsen of klappen tegen de kademuur (as far as we know.....)!
    Ger
  2. Hetty:
    23 mei 2014
    Ha Marie-Claire, van harte gefeliciteerd van ons beiden ! Mooi einde van je eerste vakantie ;-)
    Was het gezang van Tom echt zo erg ? We wensen je dat gezang in ieder geval nog heel veel jaren toe!
  3. Yvonne:
    24 mei 2014
    Alsnog van harte gefeliciteerd, Marie-Claire! Nu weer onderweg naar huis, zal wel even wennen zijn voor jullie allebei.