Profiteren van het mooie weer

23 mei 2014 - Stockholm, Zweden

Eigenlijk was het plan om in Stockholm nog in ieder geval naar het Nobelmuseum te gaan. Het weer is echter zo prachtig dat we aan een tripje om diesel te tanken een zeiltocht verbinden. Het dichtstbijzijnde dieselstation is sowieso een flink stuk varen naar het op 6 nM afstand gelegen Saltsjöbaden. Er is daar een goed geoutilleerde jachthaven. De dieselprijs is aangepast aan de luxe omgeving, omgerekend € 1,80 per liter. Het meer waar deze jachthaven aan ligt biedt de mogelijkheid om nog lekker wat te zeilen. We zijn om 15.00 u weer terug in onze 'eigen' jachthaven Morning Side in Saltsjö-Duvnäs met 18 nM op de dagteller van de log.

Saltsjöbaden

Met de trein naar het centrum waar we onze verkenningstocht van gisteren voortzetten.  De stad heeft een enorme aantrekkingskracht op jongeren. Gezelligheid troef. Verder vallen de uitgebreide voorzieningen voor fietsers op. Er rijden er dan ook veel (met helm op). Stockholm was met recht als eerste 'green capital'. Maar de stad is voor het overige bijna helemaal 'blank'. De stad heeft een internationale uitstraling, maar allochtonen zie je er nauwelijks. Hier en daar een verdwaald hoofddoekje. Wel dominant aanwezig zijn de Oost-Europeanen die, net als in Nederland, bij de toegangen tot de supermarkten/winkelcentra en op de stations 'post' hebben genomen. Zoals ik gisteren schreef is het waterfront schitterend.  Elders in het centrum hebben de stedenbouwkundigen er een potje van gemaakt. Het centrale plein met het Kulturhus/Stadstheater is ronduit foeilelijk. Vreemd genoeg functioneert het plein wel als ontmoetingsplek. Het captains dinner ter gelegenheid van het tijdelijk afscheid van Marie-Claire nemen we op een terrasje in Drottninggatan.