Öja

17 mei 2014

De hemel is wolkenloos.  We besluiten om snel uit te varen. Het belooft een prachtige dag te worden. We nemen afscheid van onze Zweedse en Finse sluisgenoten. In al een paar dagen is er een band ontstaan. Marie-Claire en ik krijgen het compliment dat we een goed team vormen! Als het Zweedse zeiljachtje wegvaart roept de bemanning: 'see you again', waarop mijn antwoord is: 'vast wel, want straks zullen we jullie natuurlijk weer op sleeptouw moeten nemen'. Doet me overigens denken aan een New Yorkse taxichauffeur, die me op JFK Airport afzette. Hij had de prachtige uitspraak: 'see you in heaven'.

Richting Baltische zee door een fjord. Na twee uur, om 10.00 u, gaan de zeilen op en de motor uit. Zon en wind (10 tot 15 kn uit ZZO), dat is waar de Animato voor gemaakt is. Het eerste stuk gaat nog door de scheren. Dat is zeer verraderlijk.  Het gebied ligt hier vol met eilanden, maar ook onderwaterrotsen. Nauwkeurig navigerend weten we deze te omzeilen. Ook op open zee zijn er veel ondiepten. Het blijft dus voortdurend oppassen. De zeilen gaan pas omlaag als we vlak voor de haven Norrhamn op het eilandje Öja zijn. Er is nog een plekje vlakbij de rotsen. Aanleggen is niet gemakkelijk. We krijgen hulp. Om 17.00 u liggen we vast. Afgelegde afstand: 55 nM. Er is geen restaurant. We hebben voor het avondeten voldoende proviand aan boord. De havenmeester vraagt ons voor de overnachting  een zacht voorseizoenprijsje van 100 Zweedse Kronen (€ 11,-). Hij maakt dat weer 'goed' door 6 bevroren broodjes voor 90 Zweedse Kronen te leveren. Genoten van de ondergaande zon vanaf de rotsen.

Zonsondergang op ÖjaTussen de rotsen op Öja