Het vaste land van Finland

2 juni 2014 - Hanko, Finland

Wouter heeft zijn laatste zeiltocht bij mooi weer. De zon schijnt, tegen de 20° C. We vertrekken tijdig, om 08.00. Vandaag is de trip relatief kort: 23 nM. De wind varieert sterk: van 8 tot 18 kn uit noordelijke richting. Prima weer om lekker te varen. Wouter heeft tijdens de 10 dagen dat hij aan boord was zo een beetje alle weertypen meegemaakt: geen en harde wind (en zo een beetje alles er tussenin), hoge en lage temperaturen (variërend overdag van 10 tot 28° C), wolkenloze hemel en dichte mist. Hij hoopt overigens dat we de volgende keer naar de Middellandse Zee gaan! Onderweg komen we op een baken een nest van een roofvogel tegen. Zie foto. Wie weet welke roofvogel dit is?

Wat voor roofvogel is dit?Wat voor roofvogel is dit?

Schepen komen we op onze trip niet tegen. Het Hemelvaartweekeinde is voorbij. In plaats van 3, het hoogtepunt gisteren, nu 0 zeilende passanten.

Hanko

Het stadje Hanko ligt op een strategische plek. Zoals de gids aangeeft kom je hier vrijwel automatisch terecht als je een toer in de Finse archipel maakt. De haven heeft veel plek voor passanten. In het hoogseizoen schijnt het helemaal vol te liggen. Nu zijn we met zijn tienen. Wouter gaat het stadje verkennen. Ik houd grote schoonmaak. Kees Ruijgrok, de volgende opstapper, is in Finland aangekomen. Hij verblijft vanavond bij een vriend. Morgen komt hij aan boord. Wouter trakteert op het captains dinner. Eén ding is zeker, er moet tomatenketchup bij. Als we in het restaurant plaatsnemen waar op het bord buiten staat dat ze hamburgers serveren worden we voor dit gerecht naar de discozolder verwezen. De doelgroep voor hamburgers is klein: we zitten er als enigen. Maar ook met z'n tweeën kunnen we het gezellig maken.

1. Marijke en Kees Boot:
    3 juni 2014
    Hetty zou wel eens gelijk kunnen hebben dat de roofvogel een visarend is. Van moeder heb ik ooit een vogelboek gekregen. Bij het raadplegen van dit boek kwam ik inderdaad bij de visarend terecht. Deze vogel komt in dit jaargetijde in Finland voor en dan natuurlijk vooral in de buurt van water. In Nederland is de visarend een zeldzame doortrekker. Wat opvalt op de foto is de grootte van het nest, ook in verhouding tot de grootte van de vogel. Dit kan verklaard worden doordat, volgens de beschrijving, het nest elk jaar opnieuw wordt gebruikt en dan steeds groter wordt.