Koud en nat............

3 juni 2014 - Raseborg, Finland

Wouter breng ik  om 09.00 u naar het station. Hij gaat een dagje Helsinki doen, waar zijn vlucht naar huis vanavond vertrekt. Kees Ruijgrok arriveert twee uur later. Uitgebreid bijgepraat bij koffie en vervolgens lunch. We nemen de plannen voor de komende week door. De Finse zuidkust heeft tal van aantrekkelijke aanlegmogelijkheden tussen Hanko en Helsinki. Dat wordt dan wel motoren tussen de eilanden. Daarom in de middag eerst een stuk zeilen, anders komt dat er de komende dagen niet meer van. We zeilen ten zuiden van Hanko in de Finse Golf. Er staat een stevige wind van 15 tot 18 kn. Ideaal voor Kees om het zeilgevoel weer terug te krijgen. Hij heeft als zeiler de nodige ervaring, maar niet zo veel op zee. Helaas neemt de mist, liever gezegd laaghangende bewolking, toe. De zeilpakken moeten aan, omdat het gaat regenen. Als we koers zetten richting onze bestemming Tammasaari moeten we eerst op de motor tegen de wind optornen. Dat schiet met 3,5 kn snelheid niet op. Als we meer in de beschutting van de eilanden komen wordt het comfortabeler en gaat het sneller. Van de omgeving is als gevolg van de laaghangende bewolking weinig te zien. Om 20.00 u zijn we met 30 nM op de dagtripteller op de plaats van bestemming. Het aanleggen verloopt niet 'rimpelloos', maar ik heb Kees beloofd daar in mijn blog geen details over te geven..... We eten op Zuid-Europese tijd op deze Noord-Europese locatie. Ter ere van Wouter is het nog een keer pasta, met verder varkenspoulet, diverse groenten. Met nog een nightcap is de bedtijd aanzienlijk later dan ik de afgelopen weken gewend was.

De jachthaven van Tammisaari