Tom Cruise

4 juni 2014 - Ingå, Finland

En dan is er opeens weer de zon. Een heerlijke dag. De weersveranderingen zijn extreem. Een groot deel van de ochtend op een terras doorgebracht. Ik ben er niet weg te slaan. We vertrekken rond 12.00 u. Rustig op de fok. We glijden over het water. Afgezien van het zingen van de vogels, absolute stilte. Waar maak je dat nog mee? Aan Kees vraag ik of hij zich op een cruiseschip waant. Mooie naam voor een onderneming, die ik zou kunnen starten: Tom Cruise.

Kees aan 't roer

Tijdens het varen krijg ik college logistiek van Kees. Als emeritus hoogleraar is hij nog zeer met zijn vakgebied begaan (ook al noemt hij het geen vak). Een collega van hem omschreef logistiek als racen van oponthoud naar oponthoud. Planning is cruciaal. Schaalvoordelen, die tot enorme kostenbesparing zouden kunnen leiden, worden niet gerealiseerd omdat inkopers en transporteurs hun eigen individuele belang nastreven. We discussiëren over de (toekomst van de) Rotterdam haven. Ook hebben we het over het hot issue van dit moment: economische ongelijkheid (Piketty). Ondertussen hebben we oog voor de schitterende beboste omgeving waar we op de motor doorheen varen. Veel Finnen hebben hier hun tweede huis. Onze overnachtingsplek is het magnifiek gelegen Barösund. De 25 nM hebben we om 18.00 u afgelegd. Er is wel een steiger, maar geen elektriciteit en water. We hebben eten aan boord. Maar als we horen dat er vlakbij een nieuw restaurant is geopend  gaan we verkennen. Na een wijntje besluiten we er te blijven eten. Op het terras in de avondzon is het goed toeven!

Terras BarösundBarösund

1. Thea ruijgrok:
    5 juni 2014
    Beste Tom en Kees,
    Wat een heerlijke reis en mooie foto's.
    Genietse!
    Hartelijke groeten van Maria en Thea