Bijkomen in de spa van Kasnäs

1 juni 2014 - Kasnäs, Finland

Vertrek om 08.00 u. Nog steeds flarden mist. Maar we kunnen nu wel met een ruime/halve wind zeilen. Bij tijd en wijlen moet de motor aan, omdat de wind wegvalt. Een groot deel zeilen we met de gennaker op. De dag kan niet meer stuk. Naarmate we Kasnäs dichter naderen klaart het verder op. Daar na 6 uur varen aangekomen, 33 nM op de dagtripteller, is het boven de 20° C.

Wouter aan het roer tussen Jurmo en Kasnäs

Kasnäs heeft een grote jachthaven. We zijn vooral in de spa geïnteresseerd waar we al over hebben gehoord.  Blijkt inderdaad een prima faciliteit (groot zwembad, diverse soorten sauna's). We brengen er een paar uur in door. De haven krijgt van Wouter een 8. Dat wil wat zeggen, want hij is behoorlijk kritisch. Winkel en restaurant sluiten al om 18.00 u. We moeten het met het eten uit de voorraad doen. Wouter weet er iets lekkers van te fabriceren (natuurlijk met pasta). De tomatenketchup is nu echt bijna op.

Op weg om in het havengebouw een paar wassen te draaien word ik in het Fins aangesproken door een bejaarde man. Hij vraagt iets over mijn Harvard trui. Ik hoor direct dat het een Nederlander is. Hij, Kees Bos, is al in 1963 hier naar toe geëmigreerd. Natuurlijk was er weer de liefde in het spel. Nu is hij 76. Zijn hele levensverhaal heb ik aangehoord. Hoewel hij elk jaar onder de loep nam, was het wel leuk om te horen. Bovendien heb ik natuurlijk goede tips gekregen voor de komende weken. Hij toert veel met zijn motorboot. Hij is er zelfs mee naar Nederland gevaren. Hij kent veel havens in de wijde omtrek. Keuze genoeg aan leuke plekken, niet alleen in Finland, maar ook in Estland en Letland. Maar het hekanker zal nu echt tevoorschijn moeten worden gehaald.

Wouter in gesprek met Kees Bos

Het is middernacht als ik de gedroogde was ophaal. Hoewel de langste dag pas over drie weken is, loop ik nog in het licht!

Rond middernacht is het nog licht!

1. Joke scholten:
    2 juni 2014
    Hey Tom,

Van MC het wachtwoord van je blog gekregen. Wat leuk om je belevenissen te volgen. Stoer allemaal hoor.!!!
    Heb veel plezier en behouden vaart. (Wij houden het maar bij een caravan. Kom je ook een eind mee.)
    Groetjes van Joke en Nardus
  2. Christiane:
    3 juni 2014
    Ik moet éven Tom een compliment maken: na een lange dag zeilen - met in het begin toch veel ontberingen en pech - schrijft hij weer een leuk reisverhaal! Ik geniet er echt van en zoek op Google-maps de kleine eilandjes op, waar ze aanmeren. Hebben jullie nog gegolfd op Hanko?
    Lieve groeten, Christiane.