Jurmo

31 mei 2014 - Jurmo, Finland

De dag begint wat  mistroostig als gevolg van druilerige regen. We besluiten te wachten totdat het droog is. Biedt de mogelijkheid om nog wat inkopen te doen in de 'supermarkt', die om 10.00 u open gaat.  We zullen het de komende twee dagen met blikvoer moeten doen. De groenten zijn waarschijnlijk nog van vorig seizoen. Vlees is alleen ingevroren te krijgen. Als we om 10.45 u vertrekken is het inderdaad droog.  Kijken of we de rotsen nu weten te mijden, want het eerste stuk moeten we dezelfde weg terug. Het gaat goed! Ondertussen hangt er toch weer een koude mist. Weinig wind, dus de motor aan. We hebben de keuze uit twee bestemmingen: de eilanden Utö of Jurmo.  Het wordt het laatste, want daar hoeven we geen hekanker te gebruiken. Beetje saaie, kille tocht, omdat we als gevolg van de mist weinig zien. Ook al is het zicht beperkt, de kans op een aanvaring is klein. De grote schepen komen hier niet. Andere gekken, zoals wij, met kleinere schepen zijn er niet. Wel blijft het opletten. Omdat de oriëntatie ontbreekt raak je zo maar ver van je koers af. Om 16.00 u zijn we na 25 nM op Jurmo. Goede aanlegmogelijkheid, maar verder geen faciliteiten als water en elektriciteit. Is voor een dag, zelfs een paar dagen, geen probleem. De watertank en accu's zijn vol. Naast de Animato hebben nog een Duits en Fins jacht voor deze overnachtingsplek gekozen. Het echtpaar aan boord van het Duitse jacht heeft er ook als een flinke tocht opzitten: Letland, Estland en de Finse zuidkust. Precies wat ik nog ga doen. Heb een aantal waardevolle tips gekregen. Jurmo is een kaal eiland. Bomen zijn er niet/nauwelijks. Toch leuk om een wandeling naar het 1,5 km verderop gelegen gehucht te maken. Dan doen we dan ook. Voor het avondmaal hebben we erwtensoep met Hollandse rookworst. Goed tegen de kou! Nog één keer de kachel aan. Na vandaag, dat wil zeggen vanaf 1 juni, moet dat afgelopen zijn.

JurmoJurmo met in de haven de Animato