Unaniem oordeel: een 10

15 juni 2014 - Haapsalu, Estland

De voorspelling komt uit: schitterend weer. Alles wat het zeilen mooi maakt is aanwezig: zon, wind (uit de goede richting) en een mooie omgeving. Comfortabel glijdt de Animato over de gladde zee met een snelheid van gemiddeld 5 kn, ook al is de wind niet harder dan 9 kn. Vertrokken uit Lohusalu om 08.15 u, aangekomen in Haapsalu om 17.30 u met 50 nM op de dagtripteller. Hetty en Kees zijn in hun sas. Geconcentreerd zitten ze samen  achter het roer (zie foto). De dag krijgt van de bemanning het cijfer 10.

Hetty en Kees geconcentreerd achter het roerKaap Paldiski

We ronden onderweg onder andere de kaap van Paldiski. Is gesticht door Peter de Grote in 1718. Hij schijnt gezegd te hebben dat als hij deze plek eerder had leren kennen hij zijn residentie hier zou hebben gevestigd. De Russen hadden er vanaf 1962 een opleidingscentrum voor atoomonderzeeërs. Ongeveer 8 nM voor Haapsalu strijken we de zeilen. We komen daar in de beruchte ondiepten tussen het eiland Vormsi en het vaste land. Vooral vlakbij Haapsalu wordt het penibel. De kaarten zijn wat betreft de diepten niet helemaal duidelijk. Maar uit de verhalen weet ik dat we er zouden moeten kunnen komen. Ook uit de verhalen weet ik dat er twee concurrerende naast elkaar liggende  jachthavens zijn. Eén heeft moeten sluiten na een verloren rechtszaak. Als we aankomen is de situatie onduidelijk. Er is een nieuwe steiger, waar ik probeer aan te leggen. Tot welke jachthaven die behoort kunnen we niet zien. We weten dus niet of we kunnen blijven liggen. Bovendien zie ik dat we nog maar 30 cm water onder de kiel hebben. Toch maar doorgezet. Als we aan land komen blijkt de boel met een hek afgesloten. Geen havenmeester te bekennen. Wel lijken de voorzieningen goed. Kees weet van een vaste ligplaatshouder de codes te bemachtigen voor de voorzienIngen. We maken een rondje door een deel van de stad. We worden gelijk getroffen door de aangename atmosfeer. De stad is bekend als kuuroord. Het bisschoppelijk kasteel is imposant (dateert van de 13e eeuw). Mooi park eromheen. Verder lopen we over een prachtige nieuwe boulevard (Europees geld?). Weer aan boord maken Hetty en Kees eendrachtig een heerlijke dis geïnspireerd door mijn verhaal over het recept van Kees Ruijgrok: gegrillde zalm met een saus met garnalen. De zure room, die Hetty erbij doet, maakt de saus extra lekker. Als groenten hebben we bleekselderij met gesmolten kaas en sla.

Het beraad over de tocht van morgen levert eensgezind de bestemming Virtsu op. Daar zullen we dan waarschijnlijk twee dagen moeten blijven liggen, want er is storm op komst. Als we om 06.00 u vertrekken, zijn we voor 12.00 u in de haven. De wind gaat in de middag aanwakkeren. Vlak voor het slapen gaan lees ik nog in de 'bijbel' van René Vleut dat al bij windkracht 4 Bft tussen N en W de haven van Virtsu oncomfortabel is als gevolg van de deining. Er is geen beschutting. De voorspelling is niet alleen NW wind, maar ook nog eens 8 Bft. Dat gaat 'm dus niet worden. De beslissing is snel genomen. We gaan de komende dagen (de omgeving van) Haapsalu verkennen.