Storm

16 juni 2014 - Haapsalu, Estland

Onverwachts kunnen we dus uitslapen. De voorspelde storm komt pas vanmiddag. Het is echt Hollands zomerweer: cumuluswolken, 20°C. Gelegenheid om uitgebreid te ontbijten. Vervolgens lopen we naar de stad. Op een terras maakt de koffie plaats voor de lunch. Ook nu weer: geen beter leven dan een goed leven. Hetty doet de boodschappen voor het avondeten. Kees en ik lopen naar het station, dat nu een spoorwegmuseum is.  Het station dateert van het begin van de vorige eeuw. Het perron is extra lang gemaakt (206 m) om Tsjaar Nicolaas II met zijn gevolg er gebruik van te kunnen laten maken. We maken daarna een rondgang over een landtong met ruïnes en onafgemaakte gebouwen (Russische erfenis?). De wind trekt aan. Het geheel maakt een lugubere indruk. Mooi scenery voor een thriller.

Station HaapsaluStation Haapsalu

De wandeling inspireert tot discussie over hoe/in welke mate genen, afkomst en opvoeding je leven bepalen. Mooi hoe vertrouwd we in een paar dagen met elkaar zijn!

Voor het avondeten maak ik weer eens spaghetti carbonara. Dat glijdt naar binnen. De Animato is flInk aan het dansen. We liggen vast aan één hekboei achter, voor hebben we de nodige lijnen aan de steiger belegd. De wind, oplopend tot 34 kn (8 Bft), komt van schuin opzij. Het geruk aan de lijnen zorgt ervoor dat vooral in de punt van het schip het zeer oncomfortabel is. Halverwege de nacht besluiten Hetty en Kees dan ook om in de kajuit te gaan slapen.

Windkracht 8 HaapsaluWindkracht 8 Haapsalu

1. Yvonne:
    18 juni 2014
    Tom, het blijft leuk en interessant jou en je bemanningsleden te volgen op je blog!