Terug op vaderlandse bodem

27 juli 2014 - Delfzijl, Nederland

Naast ons zijn gisterenavond laat nog twee Deense jachten komen te liggen. We liggen nu dus vijf rijen dik. De Britten willen om 07.15 u vertrekken, niet tot vreugde van de Denen. Nu we de Britten er toch 'tussenuit' moeten laten besluiten we ook direct te vertrekken. We zijn op het idee gekomen naar Delfzijl te varen. Marie-Claire heeft dan maandag een goede treinverbinding naar huis. Ger kan dan dinsdag de Animato ook gemakkelijk bereiken. Bovendien zijn we nog nooit daar geweest. Er staat geen wind. We motoren over de Eems stroom mee met een snelheid van 8 à 9 kn. We komen langs Eemshaven. Geen activiteiten. Alleen omdat het zondag is? Ook komen we langs wat tot voor kort Aldel was.  Als we om 10.30 u met 21 nM op de teller de jachthaven van Delfzijl bereiken breekt er net een onweersbui los. Aan een paar druppels ontkomen we niet, maar als het hoost zitten we binnen. Ik zet weer voet op vaderlandse bodem. In de middag verkennen we het stadje. Wat een deplorabele toestand. In de winkelstraat staat het ene na het andere pand te koop of te huur. Vele zijn leeg of zelfs dichtgetimmerd. Het is veel erger dan ik dacht. We eten aan boord: een bonte verzameling van gerechten die we nog in de koeling hebben. Sintevreetop noemt Marie-Claire dat.

1. Etienne:
    28 juli 2014
    Tom,
    knap van jou dat je deze lange tocht hebt gedaan, en dank voor de uitgebreide beschrijvingen met ook regelmatig een sappig of stoer stukje er tussen. Wij zijn benieuwd hoe je je zult voelen na deze reis.
    Fijn dat er niets ernst is gebeurd.
    Karlijn en Etienne
  2. Marijke en Kees Boot:
    1 augustus 2014
    Geweldig Tom, nu je de zeilreis bijna hebt voltooid! Met veel plezier hebben we jou en je vrienden gevolgd. Probeer al deze relaxte ervaringen vast te houden als je weer terug aan land bent. Wij hadden na een mooi reisje altijd heimwee, maar na een week Nederland weet je niet beter en gaat alles weer zijn gangetje. Wij vonden Nachttrein naar Lissabon een heel interessant boek! Hartelijke groeten, ook aan Marie-Claire een een heel gezellig feestje op de Animato bij thuiskomst!
    Kees en Marijke