Een goede gok

26 juli 2014 - Borkum, Duitsland

We twijfelen of we vandaag naar Borkum zullen afvaren. Er zit onweer in de lucht. De wind is nog NO, dus prima voor deze tocht. De websites en de marifoon geven wel weerwaarschuwingen. Naast ons ligt een Brit, die net zijn schitterende nieuwe X-yacht 42 heeft opgehaald in Denemarken. Hij wil naar Delfzijl. We besluiten het erop te wagen. Om 11.45 u varen we met uitgaand tij weg. Er is geen vuiltje aan de lucht, maar of dat zo zal blijven? De hele middag blijft het fantastisch weer. Het is een heerlijke zeiltocht. We zijn te vroeg, 17.15 u, bij het Borkummer Rif om de stroom naar 'binnen' op te kunnen pakken. Toch halen we als gevolg van de lekkere wind nog 5 kn tegen de stroom in. Zo leggen we de laatste 10 nM van de 39 nM toch in twee uur af. Als we de commerciële haven binnenlopen, de jachthaven is al jaren verzand, blijkt het er drukker dan ik ooit heb meegemaakt. We leggen als derde langszij naast twee andere jachten aan. De Britten naast ons zijn naar Oslo geweest. Ook een vaargebied dat we, getuige de verhalen, in de komende jaren willen gaan verkennen. Eten doen we vanzelfsprekend in 'Am Yachthaven'. Marie-Claire kiest voor vis, ik voor de onvermijdelijke schnitzel.