Er gaat niets boven Groningen?

28 juli 2014 - Delfzijl, Nederland

Er gaat niets boven Groningen. Letterlijk klopt dat voor Nederland. Met wat er met deze mooie slogan wordt bedoeld kan ik het echter niet eens zijn. De troosteloosheid grijpt me aan. We willen een fietstochtje maken om van het landschap te genieten. De VVV is op zondag en maandag niet open. Fietsen huren is niet mogelijk. De verhuurder is op vakantie! We nemen het boemeltje naar Appingedam. Dit stadje ziet er wel opwekkender uit. Er is een aardige combinatie van ver- en nieuwbouw. Ook de historie heeft een goede plaats gekregen. Maar ook hier is er veel leegstand.

Centrum van Appingedam

Leegstand in Appingedam

We lopen terug langs het Damsterdiep,  bekend van de meeslepende roman 'De nieuwe man' van Thomas Rosenboom.  Dat is heerlijk. We eten vroeg in verband met het vertrek van Marie-Claire: pangasius filet in kokosmelk met worteltjes, peultjes en rijst. Om 18.00 u zet ik Marie-Claire op de trein. In de avond heb ik contact met Ger. Hij is vandaag uit Kroatië teruggekomen. Hij dacht tot vanmiddag morgen naar Cuxhaven te moeten komen. Hij zal morgen rond het middaguur in Delfzijl zijn om met mij de laatste dagen van mijn tocht mee te maken.