Super

15 mei 2014 - Norsholm, Zweden

Een mooie dag dient zich aan. De barometer is van 1000 naar 1035 mbar opgelopen. Echt heerlijk weer. Eerst vier maal gelopen naar de pomp op 300 m afstand om 80 liter diesel in jerrycans te halen. Scheelt € 24 met direct aan het kanaal tanken. Om 09.00 u zet het konvooi zich in beweging. Vandaag totaal 16 sluizen te nemen. Hoogtepunt zijn de sluizen bij Berg. De laatste, de Carl Johan sluis, bestaat uit zeven treden. Werkelijk magnifiek gelegen. Het is an experience in a lifetime om mee te maken. Om 15.00 u varen we op het Roxenmeer.  Tijd om weer te zeilen. We varen voor de wind met een gangetje van 3 à 4 knopen, heerlijk rustig over het schitterende meer. Opvallend is het grote aantal vogels dat uit volle borst zingt in de omringende bossen. Prachtig, als stadsmensen zijn we dat niet gewend. Om 18.30 u bereiken we Norsholm. We komen te liggen vlak voor een spoorbrug waar meer treinen overheen denderen dan ons lief is (terwijl we toch treinliefhebbers zijn). Aan de andere kant ligt het passagiersschip Diana, waarop in de detective van Sjöwall en Wahlöo de moord op de vrouw in het Götakanaal plaatsvond. Marie-Claire maakt een lekker prutje van gehakt met groenten en pasta. De Finnen, die we gisteren een sleepje hebben gegeven, komen aan boord om mij advies te geven welke havens ik in Finland moet aandoen.

Sluis BrunnbyCarl Johan sluis BergCarl Johan sluis van bovenafCarl Johan sluis van beneden