Weer een super zeildag

19 juli 2014 - Bagenkop, Denemarken

De weersvoorspelling is perfect. De wind kan wel oplopen tot 20 kn, maar komt uit O, zodat onze volgende bestemming Bagenkop op het eiland Langeland goed bezeilbaar is.  Als we om 09.00 u willen vertrekken krijg ik mijn AIS niet aan de praat. Ik moet een wachtwoord invullen dat ik niet meer paraat heb. Gelukkig heb ik via een andere Ipad nog een backup. We gaan op weg en al snel weet ik via de opgedoken gebruiksaanwijzing het wachtwoord ge achterhalen. De afstand is 42 nM, door hier en daar wat af te snijden kunnen we deze bekorten tot 39 nM. Gijs voelt zich in zijn element achter het roer. Ik krijg nauwelijks nog de kans zelf te zeilen....  Vind ik niet erg. Ik kom volop aan mijn trekken. Astrid heeft geen last van zeeziekte, maar laat het zeilen toch aan ons over. We varen parallel aan het eiland Langeland,  waarbij we het eiland Lolland aan bakboord laten liggen. We hebben een ruime wind, toch krijgen we in de engte tussen de eilanden een forse stroom tegen waardoor het minder hard gaat dan je met de stevige wind zou mogen verwachten. Om 16.00 u ronden we de zuidpunt van Langeland. Dan stevenen we op de jachthaven Bagenkop af. We zijn niet de enigen. In de 'bijbel' van René Vleut staat dat de haven in het hoogseizoen overvol is. Ik zie een plekje naast een Zweeds zeilschip met de mooie naam 'Light of dawn', dat aan de pier even buiten de haven ligt. We worden bij het langszij komen niet bepaald welkom geheten. Toch zet ik door, want zij moeten het toelaten, dat we naast hen komen liggen.  Ik ben blij dat ik het gedaan heb, want in de haven is er geen ruimte meer voor de relatief grote Animato.  We liggen met de spiegel westwaarts richting zee, waardoor we vanuit de kuip een mooie zonsondergang tegemoet kunnen zien. Rond de haven zijn vakantiehuizen. Een supermarkt is er echter niet. Niet getreurd, we gaan uit eten. Gijs en ik bestellen een tafel bij het restaurant Bagenkop Kro en drinken daarna een biertje op het haventerras in de schaduw. Voor Gijs en mij is de zon te heet. Astrid is een zonaanbidster. Het eten in het restaurant blijkt uit een visbuffet te bestaan. Zeer smakelijk! Daarna nog genieten van de zonsondergang begeleid door saxofoon- en klarinetmuziek van de bemanning van een van de in de haven liggende schepen (als ik het goed heb een Zweeds gebruik).

Jachthaven BagenkopZonsondergang Bagenkop