De kwallen van Femø

18 juli 2014 - Kragenæs, Denemarken

Nee, hiermee doel ik niet ik niet op Gijs en Astrid, maar op de enorme hoeveelheid kwallen die de Animato op zijn ankerplaats omringen.

Gijs en Astrid met op de achtergrond de krijtrotsen van MønKwallen

We hebben de afgelopen dagen flinke afstanden afgelegd, daarom nemen we vandaag pauze. De Marina van Kragenæs is op 6 nM afstand gelegen op het grote eiland Lolland. Eerst huishoudelijk werk. Nu we het rubberbootje hebben opgeblazen kan ik de buitenkant van de Animato mooi poetsen. Er zit nogal wat zoutaanslag van de zee op. Gijs trekt me aan een lijn rond het schip. De Animato blinkt weer mooi in de zon.  Ondanks de kwallen zwem ik toch even om de wax van me af te spoelen. De fles is bij de capriolen, die ik moet uithalen in het rubberbootje omgegaan. Gijs houdt de kwallen zoveel mogelijk op afstand. Het anker ophalen levert problemen op. Eerst raakt het elektriciteitssnoer van de walstroom verstrikt in de ankerketting. Stom, stom, stom. Had ik steeds op gelet, maar op het beslissende moment niet. Gijs is handig. Hij weet een blok los te draaien waar de ankerketting om draait. Dat klusje is geklaard. Maar het anker komt ook niet goed in zijn 'huis'. Gisteren had ik ook al moeite om het anker uit zijn huis te krijgen. Blijkbaar is het mechanisme toch defect. We zetten het anker provisorisch vast. Op de motor bereiken we om 13.00 u de haven van Kragenæs. De middag gebruiken we voor een fietstochtje. Even buiten het dorp is een cultuuruiting: de Dodekalitten. Het zijn 12 (dode) menhirs, die in een cirkel à la Stonehenge zijn opgesteld. Vier zijn er 7 à 8 meter hoog, waarvan in de bovenste 2 meter hoofden zijn uitgehouwen. Mythische muziek komt uit een aantal geluidboxen. Het is een ode aan de Lolernen, die het gebied 7.500 jaar geleden na de ijstijd bevolkten. Allemaal wat geforceerd. Zal wel gesubsidieerd zijn. Is wel prachtig gelegen. Gijs en ik geven het kunstwerk een extra dimensie. Zoek de verschillen tussen de twee foto's.

CultuuruitingCultuuruiting +

Daarna voert het fietstochtje nog langs een ruïne en een dorpje dat letterlijk en figuurlijk een stilleven is.  Terug van de fietstocht weten we op de Animato met vereende krachten het anker op zijn plek in zijn 'huis' te krijgen Voor de avondmaaltijd pakt Astrid uit met een driegangendiner.  Vooraf een garnalencoctail, vervolgens een 'gevulde' salade en daarna nog een preutje van gehakt.