Ankeren

17 juli 2014 - Femø, Denemarken

We rekenen erop dat we vandaag moeten motoren. Er zal maar weinig wind zijn. We hebben lang gedubd of we naar de bestemming Kiel, waar Gijs en Astrid as maandag van boord zullen gaan, via de zeeroute (Dasser Ort, Heiligenhafen) of binnendoor tussen de Deense eilanden zullen varen. We kiezen voor de laatste. Om 09.30 u verlaten we Klintholm. Al na ruim een uur neemt de wind zo toe dat we kunnen zeilen. Een prettige verrassing. De Animato loopt super. Zelfs de smalle geul tussen de eilanden Møn en Falster nemen we zeilend voor de wind. Vervolgens varen we over de Grønsund langs Stubbekjøbing. Daar draait de wind 180°. We besluiten, omdat het weer schitterend is, kruisend gewoon door te zeilen. Zelfs gaan we zeilend onder de 25 meter hoge bruggen over de Storstrøm door. Om 17.00 u valt de wind weg. Het reisdoel van vandaag is het eilandje Femø. We zijn er om 19.00 u met 42 nM op de dagtripteller. Zoals we al verwachtten ligt het haventje barstensvol. Wie liggen er voor de haven voor anker? De Belgen! Goed voorbeeld doet goed volgen. De hele reis heb ik nog niet geankerd. Deze mooie gelegenheid wil ik te baat nemen. Na wat geklooi (het anker wil met de elektrische aandrijving niet uit zijn 'huis' komen) lukt het om het anker te laten zakken. Het is spannend of we van onze plaats zullen komen, maat we lijken muurvast te liggen. Gijs en ik blazen de rubberboot op, die nog in de verpakking zit. Astrid maakt de kabeljauw, die we gisteren vers op de visafslag van Klintholm hebben gekocht, doperwten, krieltjes en een pittige saus klaar. Na het eten wijden we de rubberboot in. Gijs en ik varen langs ook voor anker liggende boten, ons aankondigend als de havenmeester. Levert komische gesprekjes op. Bij een Deen weet Gijs twee sigaretten voor Astrid te bietsen. Natuurlijk brengen we ook een bezoekje aan de Belgen. Ondertussen kunnen we genieten van een prachtige zonsondergang.

De zon gaat onder op FemøDe havenmeester!

De buit: twee sigarettenEen schitterende ankerplek: Femø

1. Els Kok:
    20 juli 2014
    Jaja, havenmeesters, dat heeft Gijs op zijn geweten. Of de broertjes samen. Ik zie het voor me. Leuk.