Suomenlinna

8 juni 2014 - Helsinki, Finland

We besluiten om een bezoek te brengen aan werelderfgoed Suomenlinna. Het vestingcomplex ligt op een paar eilanden ten zuiden van Helsinki. Het is een kleine tocht. Kees laveert keurig tussen de eilanden door. We zeilen als extraatje nog wat op het open water. Er is niet veel wind en er valt een spatje regen. Aan het begin van de middag bereiken Suomenlinna. Ondertussen is het prachtig weer geworden. Het is een drukte van belang. De Finnen zijn eindelijk uit hun winterslaap ontwaakt. We vinden een plaatsje tussen de zeiljachten en vooral motorboten. De meeste zijn er alleen voor een dagbezoek. Wij blijven er overnachten. Een rondgang over de eilanden is leuk, maar niet spectaculair. Veel bezoekers, die met de ferry uit het centrum van Helsinki zijn gekomen. De vesting dateert van het midden van de 19e eeuw. Is in 1855 tijdens de Krim oorlog door de Engelsen en Fransen gebombardeerd. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de vesting gebruikt voor kustverdediging, luchtafweergeschut en als onderzeebootbasis. In 1991 kwam het complex op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Het valt nu onder het ministerie van Onderwijs & Cultuur. De eilanden hebben 800 bewoners. Er zijn 6 musea. We hebben ze gelaten voor wat ze zijn. Te mooi weer! Een pilsje op het terras lonkt. Het avondmaal heeft dit keer de kenmerken van haute cuisine. Ik grill zalmmoten. Kees maakt er een voortreffelijke saus met garnalen bij. Daarna noog naar de sauna. Dat hoort er in Finland bij!

SuomenlinnaKees in de haven van Suomenlinna