Helsinki

7 juni 2014 - Helsinki, Finland

We varen naar het centrum van Helsinki. Het is een leuke route langs diverse eilanden. De ferries/cruiseschepen zijn dominant aanwezig. Onze aanlegplaats is Pohjoissatama, de Norra hamnen. De binnenstad is op een steenworpafstand. De verkeersdrukte nemen we voor een nacht voor lief. Aan land gaan we eerst naar de Russisch orthodoxe kathedraal Oespenskie. Daarna een wandeling over de markt, die veel viseetgelegenheden heeft. We maken er natuurlijk gebruik van. Luxe winkels zijn er in de binnenstad in overvloed. Daar maken we geen gebruik van. Het Centraal Station is een bezichtiging waard. Fraai bouwwerk van architect Eliel Saarinen, begin 20e eeuw. We brengen een bezoek aan het museum Ateneum. Kees heeft me geïnteresseerd in het werk van Gallen-Kallela en Schjerfbeck. Ze vertgenwoordigen het symbolisme van eind 19e, begin 20ste eeuw.

EksynytHelene Schjerfbeck

Ook is er een grote tentoonstelling over Tove Jansson ter gelegenheid van haar 100ste geboortejaar. Ze is een veelzijdig kunstenaar: kinderboekenschrijfster, striptekenares (Moemins, Scandinavische trollen), politiek cartooniste én schilderes. We wandelen langs de bekende witte Lutherse Domkerk. Op het plein ervoor is de optocht van het zomercarnaval. Zo waar leven in de brouwerij in Finland... Om 18.00 u gaat we nog een keer terug naar de Oespenskie kathedraal om een deel van een dienst bij te wonen. Het geheel eigen karakter van de liturgische gezangen spreekt me aan. Van het Gregoriaans ben ik ook een liefhebber. We eten daarna een steak in een van de havenrestaurants.

OespenskikathedraalDe Animato in de Pohjoissatama, de Norra hamnen in Helsinki

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marijke en Kees Boot:
    9 juni 2014
    Het is leuk om te horen over welke onderwerpen jullie met elkaar van gedachten wisselen. We merken dat de Animato inspireert tot geanimeerde gesprekken. Wij delen jullie interesse voor Piketty's visie op de ongelijke verdeling van de welvaart, ook omdat Martijn lesgeeft over verdelende rechtvaardigheid en ons daar vaak over vertelt. Het geeft inderdaad te denken dat de 85 rijkste mensen op aarde een groter vermogen bezitten dan de meer dan 3,5 miljard mensen die de minst-welgestelde helft van de totale wereldbevolking uitmaken. Het protest tegen onverdiende ongelijkheid is diepgeworteld en blijkt ook voor te komen bij onze voorouders, de apen. Misschien hebben jullie het interessante youtube filmpje gezien van de in de VS werkende Nederlandse primatoloog Frans de Waal. Hierop is te zien dat als apen voor een opdracht beloond worden met een schijfje komkommer, zij heel tevreden zijn, maar als andere apen voor het uitvoeren van dezelfde opdracht beloond worden met een druif (die apen veel lekkerder vinden dan komkommer) terwijl zijzelf een schijfje komkommer krijgen, dan protesteren zij hevig en werpen het komkommerschijfje weg! Het filmpje is gemakkelijk te downloaden (bijvoorbeeld met 'Frans de Waal fairness monkeys') en heel vermakelijk. We zijn benieuwd naar de conclusies die jullie hebben getrokken in jullie gesprek over Piketty. Zijn jullie het eens met zijn visie dat extreme ongelijkheid in welvaart funest is voor het functioneren van de democratie en voor de stabiliteit van de samenleving? Als dat zo is, zijn jullie het ook eens met zijn oplossing waarbij extreme vermogens extra worden belast?
  2. Marie-Claire:
    9 juni 2014
    Helsinki lijkt mij een plaats om nog eens terug te komen. Ik verwacht overigens, Tom, dat jij over 20 jaar nog vlot al die Finse (plaats)namen kunt noemen. Finland maakt toch veel indruk op je?