Het verst van huis: Helsinki

6 juni 2014 - Helsinki, Finland

Heerlijk weer, maar geen wind. Op naar Helsinki, waar ik op mijn tocht het verst van huis zal zijn. We vertrekken al om 08.30 u, omdat ik vanmiddag naar een watersportzaak wil voor de nodige inkopen om aan de Animato nog de nodige klusjes te kunnen doen. Over het spiegelgladde water komt rond 11.00 u het silhouet van Helsinki in zicht. Op aanraden van de Finse Nederlander Kees Bos, die ik vorige week ontmoette, leggen we aan in de jachthaven Lauttasaari/Drumsö. Wederom een etappe  van ruim 20 nM. Voor het eerst een jachthaven met honderden zeiljachten. We moeten verkassen als blijkt dat we op een gereserveerde plek liggen. Er is een mooi en goud geoutilleerd clubhuis van de zeilvereniging. In de buurt zijn diverse grote watersportzaken. Altijd leuk om in rond te dwalen. Ik koop onder andere een haak waarmee je gemakkelijk een hekboei kunt oppikken bij het aanleggen. Als klusje maken we de vlaggenstokhouder beter vast. Bij vertrek uit Nederland waren er weddenschappen afgesloten hoe lang de vlag 'het zou uithouden'. Vorig jaar ben ik twee vlaggenstokken verloren. Toch heb ik er Helsinki mee gehaald. In de omgeving zijn er drie grote supermarkten. We dabberen er rond, maar we hebben, afgezien van vlees, nog voldoende aan boord. We kopen gegrillde kip. Ik maak er salade en voorgebakken aardappelen uit de diepvries bij. In de avond een partij schaak op de iPad. Kees doet het wekelijks. Voor mij is het iets uit vervlogen tijden. Hij is verrast hoe goed ik uit de openingsfase kom. Daarna geef ik mijn dame weg...