Oversteek naar Estland

9 juni 2014 - Kelnase, Estland

Er zit onweer in de lucht. Daarom vertrekken we al om 05.00 u om de oversteek naar Estland te maken. Het blijkt een goede keuze. Er is niet veel wind, maar genoeg om te zeilen: 6 tot 9 kn. Met de wind uit ZW varen we pal Z een scherpe koers. We halen gemiddeld 4,5 kn snelheid. Dat is niet hard, maar we hebben de tijd. Heerlijk! Rond het middaguur zijn we met 30 nM op de dagteller op het eiland Prangli ten NO van Tallinn. We hebben dit eiland via de elektronische kaart en Google Maps op de gok uitgekozen. Een jachthavengids van Estland heb ik (nog) niet. We kunnen er inderdaad aanleggen. We zijn de enige passant. Direct valt de andere aanblik van Estland op: agrarisch, onverharde wegen, vervallen troep.

Prangli

PrangliPrangli

Maar aan de andere kant ook bij de tijd. Ik had al gehoord dat Estland een grotere Internet penetratie heeft dan Nederland. In de verlaten haven had ik geen wifi verwacht, maar er blijken liefst vier open netwerkverbindingen te zijn.  We maken een wandeling tijdens welke we een praatje met een bewoner maken. De alcohollucht is nog erger dan van mijn sigaren. We komen bij een restaurant dat sinds afgelopen vrijdag open is. Het is blijkbaar een van de vele initiatieven om Estland aantrekkelijker te maken voor toeristen. Het restaurant ziet er goed uit en we besluiten er ook het avondeten te gebruiken. Speciaal voor ons blijven ze tot 19.00 u open. Het eten is prima, zeker met de fles Chianti erbij. Alcohol is hier, in tegenstelling tot de Scandinavische landen, goed betaalbaar. Er zijn geen andere gasten. Wel tellen we minimaal zes man personeel. Kees en ik betwijfelen of het restaurant er nog zal zijn als we over een paar jaar terugkomen.