Toch nog Samsø, maar vraag niet hoe

25 april 2014 - Langør, Denemarken

Een zonovergoten vertrek uit Snaptum. Heerlijk stabiel windje van 10 tot 13 knopen. Prachtig zeilweer. Het kan niet op tot we aan de zuidkant onder de kust van Samsø zijn. De haven Langør ligt 15 nM noordelijker. We besluiten deze op de motor af te leggen omdat we niet door de daar liggende ondiepten willen zeilen. De gids geeft aan dat de aanloop van de haven gevaarlijk is met stromen tot 4 kn. Al na een paar minuten gaat de motor op alarm als gevolg van te heet worden. De motor af en de zeilen weer op. Op onderzoek. De motor heeft twee koelsystemen, een met koeling met zeewater en een met koeling van water in een gesloten circuit. Uit dat laatste mag dus geen water verdwijnen. Toch had ik al eerder gemerkt dat er er koelvloeistof uit dit gesloten systeem 'verdween'. Aan het begin van het seizoen had ik al bijgevuld. Ik gooi er nog een fles koelvloeistof bij. Ondertussen maak ik ook nog het wierpotje open waar het koelwater van buiten wordt gefilterd. Daar lijkt niets aan de hand te zijn. Dan kom ik nog op het idee dat ik gisteren de uitlaat van het bilgewater van de handpomp afgesloten heb. Ik begrijp niet waarom dat een probleem voor het koelwater zou kunnen zijn, maar dat is wat er veranderd is en daarom sluit ik hem weer aan. Motor weer gestart. Helaas: alarm. Dan zie ik dat de uitstroom van het buitenkoelwater is gestopt. Foute boel. Motor uit. Ik zie dat het water met bakken in de boot komt. De vloer staat al helemaal onder water. We zeilen op de fok langs de ondiepten voor de haven. Gelukkig rustig weer met gunstige wind om de haven binnen te komen. De haven is bijna verlaten, maar we kunnen iemand roepen, die helpt bij het aannemen van een lijn voor het afmeren. Hè, hè we liggen aan de kade. Eerst naar de watertoevoer kijken. Ik blijk in de consternatie het deksel van de wierfilter niet goed te hebben teruggeplaatst. Voordat we de boel gaan opruimen besluiten we te gaan eten. Zo waar is er in de idyllische, maar desolate omgeving een restaurant: Langør Smokehouse. Voortreffelijke gerookte zalm gegeten. Met een biertje naar de ondergaande zon gekeken. We laten de sfeer niet bederven door de pech. Het moreel is prima. Na het eten 2,5 uur water hozen. Alles is droog als we om 23.30 u naar onze kooi gaan.