Luctor et emergo

26 april 2014 - Grenaa, Denemarken

marinetraffic_captureWelgemoed de nieuwe dag tegemoet getreden. Het schip is weer droog. Maar het probleem met de motorkoeling is nog niet verholpen. Gisteren heb ik een hotline met Ger gemaakt, die me telefonisch met raad terzijde staat. Hij belt me al vroeg omdat hij vanacht een paar ideeën heeft gekregen. Mee aan de slag. Om 09.00 u vertrekken we met als doel het eiland Anholt. We varen weer behoedzaam langs de ondiepten. O jee, daar gaat het alarm van de motortemperatuur weer. Terug naar de haven. Weer overleg met Ger. We bespreken diverse mogelijke oorzaken van het probleem. Ik wil het risico niet lopen om weer uit te varen. Daarom een monteur gebeld. In restaurant Smokehouse hadden we gisteren al iemand geadviseerd gekregen. Tommy is de enige motorreparateur op het eiland Samsø. Aan zijn naam kan het in ieder geval niet liggen. Gelukkig is hij bereikbaar.  Binnen een uur is hij bij ons. Hij analyseert snel. Het gesloten koelwatersysteem moet ergens lekken. Hij kan alleen niet vinden waar. In ieder geval constateert hij dat er te weinig water in het gesloten koelwatersysteem zit. Hij vult met twee ketels water. Hij denkt dat het element waar het water langs de motor wordt gevoerd vervangen moet worden. Dat element heeft hij niet. We verwachten dat het vullen van het systeem voorlopig voldoende soelaas biedt. Om 11.30 u weer afgevaren.  De motor doet het goed!!! Als we op volle zee zijn, snel de zeilen op. Anholt gaan we niet meer halen. Reisdoel aangepast: het wordt Grenaa op het vasteland. Heerlijk gezeild. Harm is achter het roer helemaal in zijn element.  Het laatste deel zetten we de motor bij. Deze houdt zich goed.  Ook het bilgewater is binnen de perken gebleven.  De dag kan niet meer stuk. Om 19.10 u leggen we in de comfortabele jachthaven van Grenaa aan. Vandaag 46 Nm afgelegd.  Ook hier liggen in de jachthaven slechts enkele schepen. Als we vragen hoe dat komt is het antwoord dat niemand in het vroege voorjaar op dit fantastisch mooie weer rekent!!! We eten een pizza in het havenrestaurant Casablanca. Ook in de late avond kunnen we nog aangenaam in de kuip zitten.