Ruig

28 mei 2014 - Föglö, Finland

Om 08.00 u varen we weg. Direct de zeilen op. Het eerste stuk gaat voor de wind. Dat is altijd kritisch in verband met het risico op een gijp. Als er ons een cruiseschip tegemoet komt die wil zwaaien (wat in dit geval keren betekent) en wil aanleggen maak ik zekerheidshalve een stormrondje.  Gelijk hebben we zo gelegenheid een rif in het zeil te leggen. Dat blijkt ook hard nodig. Als we de luwte van Maarianhamina uitkomen geeft de windmeter 24 kn aan. Met de ruime koers, die volgt, heb ik alleen het grootzeil, niet de fok, op. Dat gaat met ruim 7 kn hard genoeg. De wind blijft continu boven de 20 kn met uitschieters naar 26 kn. De temperatuur is boven 10°C, maar de noordenwind maakt dat het ijs- en ijskoud aanvoelt. Dit is om kracht bij te zetten dat ik in Maarianhamina het noordelijkste punt van mijn  tocht heb bereikt.  Vanaf het baken Ledskär gaat het in noordoostelijke richting. Dat betekent scherp aan de wind zeilen. Voordeel van de Finse golf is dat er als gevolg van de vele eilanden, ook bij harde wind, geen golven staan. Niettemin spoelt het water met de regelmaat van de klok over het dek en de gangboorden. De Animato is in zijn element. Wouter ondergaat het allemaal stoïcijns. Hij vindt het leuk om mee te maken. We nemen de tijd om in Degerby aan te leggen. Dat gebeurt weer aan de achterzijde aan een hekboei en aan de voorzijde aan de steiger. We krijgen hulp van een aantal Finnen. Verloopt vlekkeloos.  Ik ben blij dat we besloten hadden om niet naar Kökar door te zeilen. De 28 nM hebben we er al om 12.00 u opzitten. In de haven is plek voor tientallen bezoekers. Naast de Animato zijn er nog twee andere zeilschepen: een Zweed en een Fin. Lekker een middag aanteuten.  Daar hoort, zeker in Finland,  ook een bezoek aan de sauna bij. Bij veel jachthavens is deze faciliteit. Ook hier. Voor het avondmaal maakt Wouter tortilla's. Dat mag hij vaker doen.

De Animato in de haven van Degerby op Föglö