Een dag aan de wal

27 mei 2014 - Maarianhamina, Finland

In het beschutte Maarianhamina giert de wind al, laat staan op zee. Wouter heeft voor een fietstocht het slot Kastelholm uitgekozen. Er is ook een openluchtmuseum bij. Ze liggen op 25 km afstand. Wouter huurt in de stad een fiets. Ik gebruik mijn vouwfiets. Aantrekkelijke fietsroutes zijn gemarkeerd, maar je moet wel even doorhebben hoe het werkt.  We gaan al direct in de fout. We moeten eerst naar het stadje Godby, maar als we een richtingaanduiding naar Gottby zien staan denken we: dat zal het wel zijn. Voor het gevoel gaat het de verkeerde richting uit. Na een paar kilometer vragen we dus nog maar even aan een van de spaarzame voorbijgangers of we op de goede weg zijn. Inderdaad we gaan richting Gottby. Maar dat blijkt later niet naar Godby te zijn. Gottby spreek je uit als Gotbi. Maar Godby als Goodbye...... Onze verkeerde uitspraak leidt ertoe dat de voorbijganger ons richting Gottby heeft gestuurd. Uiteindelijk 10 km omgereden. Niet erg, want zo hebben we wat meer van de countryside gezien. De heenweg was wel flink trappen tegen de wind in. Goed voor mij om weer eens een fysieke inspanning te leveren en wat conditie op te bouwen. Het slot en het openluchtmuseum zijn geen 'must have seen'. Toch aardig om een bestemming te hebben voor een fietstocht.

Slot Kastelholm

Openluchtmuseum

De terugweg gaat aanzienlijk eenvoudiger. De 25 km leggen we in het heuvellandschap in ruim anderhalf uur af. En dat op een vouwfiets.... (de huurfiets van Wouter heeft versnellingen). Het avondmaal bestaat uit een steak, wortelsalade en natuurlijk pasta. Ik maak dankbaar gebruik van de goede wifi in de haven. Het was me al aangekondigd dat het Internet gebruiken in Finland aanzienlijk eenvoudiger gaat dan in Zweden. Ik zie dat de volgende bestemming, het eiland Kökar, zowel morgen als overmorgen 30 kn wind heeft (7 Bft). Dat gaat 't dus niet worden. Bovendien zie ik op de kaart geen stippellijnen, die een vaarroute markeren. Nalezen in de Vaarwijzer van René Vleut leert dat de directe verbinding sterk wordt ontraden. We moeten een eind omvaren om een risicovol gedeelte op zee te mijden. Aan de route ligt wel een plaatsje op het eiland Fölgö in de archipel: Degerby. Dat lijkt een ideale bestemming voor morgen. Ik verwacht namelijk dat er tussen de eilanden niet zoveel wind staat als op zee.