Het onweer voor

1 juli 2014 - Borgholm, Zweden

De bedoeling was om 05.00 u op te staan. Als we naar de douche gaan blijkt het 04.00 u te zijn. De iPad die ik dit keer als wekker gebruik staat nog op wintertijd. Marie-Claire wil weer het bed induiken, maar ik overtuig haar om toch maar te vertrekken. Vanmiddag zal er regen komen, dus een uur eerder op de plaats van bestemming Borgholm, midden op Öland, kan wel eens goed uitkomen. Er staat een bries van 9 kn, maar omdat we voor de wind gaan is onze snelheid slechts 3 à 4 kn. We varen langs de Blå Jungfrun, een eiland dat 86 meter uit zee oprijst. Aan het roer staand lees ik 'De waarheid over de zaak Harry Quebert' uit. Een pageturner met een fantastische plot!

Marie-Claire met op de achtergrond de Blå Jungfrun

Om 09.30 u, halverwege de 30 af te leggen nM, zetten we de motor aan. Het weer is prachtig. We overwegen zelfs om door te varen naar Kalmar. Maar om 11.30 u zijn we blij dat we Borgholm kunnen binnenlopen. Boven het vasteland zien we het onweren. Een half uur nadat we hebben aangelegd is ook Borgholm aan de beurt. Toch goed dus dat we vroeg zijn vertrokken. Het klaart al snel op, zodat we in de middag een wandeling kunnen maken naar de ruïne van het slot Borgholm en naar het zomerpaleis van de koninklijke familie. Aangrenzend is een natuurreservaat waar we doorheen lopen.

Slot Borgholm

Vanwege het mooie weer trakteren we ons op een ijsje. Marie-Claire is met haar twee 'bolletjes' wel veel bescheidener dan ik met mijn bananasplit. Met onze inkopen maken we ratatouille, couscous, cervelaatworst.

1. Ton:
    3 juli 2014
    Eindelijk kan ik het logboek eens lezen en bekijken. Fantastische reis, zal ik aan een zeilvereniging aanbevelen!