Byxelkrok

30 juni 2014 - Byxelkrok, Zweden

Op de noordelijke punt van Öland ligt Byxelkrok. Dit stadje is natuurlijk alleen al vanwege de naam een bezoek waard. Het is 47 nM varen vanaf Visby. We varen om 08.30 u uit. Er staat nauwelijks wind. We gaan niet pieren met de zeilen, ook al komt de weinige wind uit de goede richting NO, maar gebruiken de motor. Op het spiegelgladde water halen we bij 2000 toeren per minuut 6 kn. Een kleine 8 uur tuffen dus. Nu is het wel jammer dat de stuurautomaat niet functioneert. Onderweg komen we een stroom zeilschepen tegen die in noordelijke richting varen. De vakantietijd is nu echt begonnen. Om 16.30 u leggen we aan in Byxelkrok. Onze landing is niet helemaal perfect waardoor de Nederlanders die naast ons liggen uit hun siësta worden gewekt.  Ze laten zich daarna niet meer zien. Het stadje is erg toeristisch. We eten bij de plaatselijke Griek. Deze doet het economisch beter dan veel van zijn niet geëmigreerde landgenoten. De moussaka kost € 20. Een glas wijn voor € 7 bestellen we maar niet. De prijzen zijn hier in Zweden trouwens allemaal schrikbarend hoog. Na het eten maken we nog een lekkere wandeling in de avondzon naar een sectorlicht op een landtong van de baai waaraan Byxelkrok ligt. Eigenlijk zouden we nog wel een stuk willen fietsen. Maar morgen is het nog NO wind. Daarvan willen we profiteren. Na morgen draait de wind naar ZW. Het zal moeilijk genoeg zijn om daar in de komende week in het tochtgat tussen Öland en het vaste land tegenop de tornen.