Kalmar

2 juli 2014 - Kalmar, Zweden

Het ritme van vroeg vertrekken en als gevolg van de korte afstanden vroeg aankomen op de bestemming bevalt ons goed. Vandaag slechts een tochtje van 19 nM naar Kalmar op het vasteland. De zon schijnt overvloedig als we om 07.15 u vertrekken. Ook staat er een windje waarmee we rustig zouden kunnen zeilen. We kiezen toch voor de motor, omdat we door een smalle geul van de Kalmarsund moeten varen. Ook laat het weerbericht zien dat er vanaf 12.00 u regen mogelijk is. Dus enige snelheid is geboden. Om 10.15 u varen we onder de imposante Ölandbrug (36 meter doorgangshoogte).

Aanloopbaken KalmarBrug over de Kalmarsund

Even later leggen we aan in de mooie jachthaven van Kalmar. Het is een van de havens waar je, als je in de buurt bent, naar toe moet. Op een terrasje drinken we koffie met toebehoren. Om 12.00 u breekt het onweer los. Lunchen op de Animato. Vervolgens gaan we de stad in. Ook hier is een fraai slot uit de 12e eeuw. We bekijken het alleen van buiten.

Slot Kalmar

Als we rondlopen hebben we een zomers gevoel. Weliswaar is het wisselvallig, maar als de zon schijnt is het aangenaam. We laten het ons welgevallen. Voor het avondeten hebbeen we rosbief, ratatouille en gekookte krieltjes in de schil. Tot 21.00 u in de kuip buiten zitten. Daarna wordt het te kil.