Öckerö

1 mei 2014 - Öckerö, Zweden

De reparateur van de motor had me aanbevolen om al vandaag naar Öckerö te komen. Er wordt weliswaar niet gewerkt, maar dan zouden ze er morgen vroeg mee kunnen beginnen. Om 7 uur ben ik al klaar voor vertrek. Er staat een stevige wind van 15 knopen. Niet zo eenvoudig om in mijn eentje de box uit te komen. Ik krijg hulp van een stel Noren. Het is een tochtje van nog geen 10 nM, maar de noordenwind zorgt voor een snijdende kou (onder een toch weer wolkenloze hemel). Anderhalf uur blauwbekken. Wel schitterend door de archipel. Bij aankomst in de jachthaven is er geen mens te bekennen. Er zit niets anders op dan alleen aan te leggen. Ik doe het voorzichtig aan hoger wal. Na een kwartier geduldig manoeuvreren lig ik vast. De dag gebruik ik om op mijn vouwfiets het eilandje te verkennen. Heerlijk. Ik koop vissoep en zalm. Ook in mijn eentje neem ik het er maar van. 's Avonds een paar afleveringen van de serie Octopus, die ik op video van Wouter heb gekregen. Nostalgie.