Even alleen

30 april 2014 - Gotenburg, Zweden

Afscheid van HarmMatthew Fade van de Zweedse ReddingmaatschappijAfscheid van Harm. Ik maak warme broodjes voor het ontbijt. In de afgelopen 10 dagen heeft hij veel zeilervaring op kunnen doen. De omstandigheden waren buitengewoon goed. De pech, die we met de motor hadden, hoort erbij. Ik breng hem om 07.00 u naar de tram. In het centrum heeft hij een prima busverbinding naar het vliegveld.  Daar sta ik dan alleen. Onwennig. Ik loop naar het gebouw van de Zweedse reddingbrigade.  Gisteren had ik begrepen dat het mogelijk is rond het gebouw gebruik te maken van wifi. Ik loop samen op met iemand, die vraagt wat ik wil doen. Hij nodigt me binnen uit en om 07.30 u zit ik met hem aan de koffie. Hij stelt zich voor als Matthew Fader. Hij is hoofd opleidingen van de Zweedse reddingbrigade. Deze werkt op dezelfde wijze als de KNRM. Er zijn slechts 20 vaste medewerkers.  De overige 2000 medewerkers zijn vrijwilligers. Ze hebben 67 stations in Zweden. Een uur leuten.  Hij blijkt ook ontwerper van reddingboten.  Voor het eerst zie ik een 3D-printer.  Fascinerend!  Om 11.00 u ben ik met de tram in het centrum. De nodige informatie gehaald over het Götakanaal, waarop Marie-Claire en ik de komende drie weken zullen toeven.  Ook reisinformatie gehaald over het openbaar vervoer vliegveld - Öckerö waar zij vrijdag aankomt. Mij in de middag verdienstelijk gemaakt met het schoonmaken van het teak. Een vies, maar dankbaar karweitje.

De afgelopen weken ben ik nog weinig aan lezen toegekomen. Ik ben bezig met Mallory van Wade Davis. Heb ik van Wietske van den Bovenkamp en Hans van Herwijnen gekregen. Een pil van 700 bladzijden over de pogingen om de Mount Everest te bedwingen in het begin van de 20ste eeuw. Het betreft Engelse officieren die de verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog hebben overleefd. Uitermate boeiend, ook vanwege de beschrijving van de geopolitiek van Engeland, Rusland en China over India, Nepal en Tibet. Verder in één keer de serie House of Cards op de video gekeken (vier uur lang). Iets wat ik nooit doe. Teken van ontspanning. Gaat over de malversaties in het Engelse kabinet en parlement .