Met halve wind naar Göteborg

29 april 2014 - Göteborg, Zweden

Archipel GöteborgEen mooiere laatste etappe had Harm (en ik dus ook) niet kunnen hebben. Vanuit Varberg vertrekkend dachten we: dat wordt motoren, want nauwelijks wind. Na een uur trekt de wind echter aan tot 10 à 13 kn, zeer comfortabel van opzij komend. We zeilen vijf uur. Daarna de laatste twee uur op de motor door de schitterende archipel van Göteborg: tientallen eilanden. We leggen om 15.45 u aan in één van de grote jachthavens, die Göteborg rijk is: Långedrag.  Er is weer ruimte te over. Wel is het een drukte van belang met de voorbereidingen van een zeilwedstrijd in de Olympische Laserklasse komend weekend.  We informeren  eerst naar een jachtservice, want ik wil de komende dagen reparaties laten uitvoeren aan de motor (koelsysteem), de stuurautomaat (weigert dienst) en fok (enkele forse scheuren, die ik een noodverband heb gegeven). In de jachthaven kan de reparateur ons niet helpen. Het is hier allemaal Volvo Penta, terwijl ik een Yanmar Dealer nodig heb. De dame van de receptie belt op mijn verzoek een Yanmar Dealer. Over drie weken zijn we aan de beurt. Iedereen wil op dit moment het water in met de boot, dus ze hebben geen tijd. Ook de tweede poging mislukt om dezelfde reden. Het derde telefoontje heeft resultaat. A.s. vrijdag wil een reparateur in Öckerö,  hier 10 nM vandaan, ernaar kijken. Ik neem me voor om er donderdag naar toe te varen. Met Harm ga ik de stad in. Tram 11, drie minuten lopen van de jachthaven, brengt ons er in 40 minuten. Mooi openbaar-vervoersysteem heeft Göteborg! Een ticket betaal je met je creditcard. Regelmatige gebruikers van het openbaar vervoer hebben een contactloze chipkaart. De stad komt wat zielloos over. Is erg uiteengelegd. De Kungsportsavenyen ('Avenue') moet de Champs-Elysées van Göteborg zijn. Maar dat is een belediging voor de Fransen. Wel veel cultuurpaleizen. We drinken een pint in een pub. De prijs van omgerekend € 7 valt me nog mee. Het captains diner gebruiken we in een bruine kroeg. We eten een hamburger waar de Amerikanen jaloers op zouden zijn. Hij werd met recht 'hangover' genoemd vanwege de Bloody Mary saus, die erbij zat.