De mussen vallen van het dak

21 juli 2018 - Bodö, Finland

Hottie, hottie. De hittegolf die nu naar Nederland komt hebben wij al gehad. Buiten was het enkele dagen > 30°C. In de kajuit liep het kwik op tot boven de 40°C. Turku, normaal een bruisende studentenstad, lag er loom bij. Toch was het leuk deze stad te bezoeken. Met onze vouwfietsen, ideaal, gingen we op verkenningstocht. De mooie traditionele Finse architectuur wordt helaas wel onderbroken door Russisch aandoende gebouwen uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Mooie is het nieuwe havenfront. Water is voor veel steden de inspiratie om een aantrekkelijk woon- en werkmilieu te creëren. Ook Turku heeft zich niet onbetuigd gelaten.

Verder hebben we de afgelopen week rondgevaren in de Finse archipel. We hadden de keuze uit tientallen havens. Daarnaast zijn er nog honderden ankerplekken. We hebben dus veel gepuzzeld waar het leuk is én waar we terecht zouden kunnen met onze diepgang van 2 meter. Meestal kozen we voor een natuurhaven met een enkele aanlegsteiger. Je zou denken, het is er nu vanwege het hoogseizoen overvol. Maar met ons ritme in de ochtend om een uur of negen weg en rond één uur in de haven van bestemming zijn lukte het ons overal waar we wilden een plaatsje te bemachtigen. Tijdens het varen kom je maar weinig andere zeiljachten tegen. Het gebied is ook zo groot. In de havens lagen we meestal met 10 à 15 jachten. Net gezellig. Het zijn nu vrijwel alleen nog maar Finnen die dit gebied bezeilen. De Nederlanders, Duitsers en Zweden zijn al weer op de terugweg. We hebben er in de afgelopen weken diverse ontmoet, die we nu op MarineTraffic volgen. Ook wij zijn nu over de helft van onze reis. Maar het gevoel dat we op de terugweg zijn hebben we nog helemaal niet. Ook de komende weken zullen we nog weer veel nieuws kunnen gaan ontdekken. We hebben de tijd, want we hebben besloten de Animato de komende winter in Duitsland op Fehmarn achter te laten. Dan hoeven we niet de tocht door de Duitse bocht naar Nederland te maken. Zo kunnen we volgend jaar ook snel weer op de Oostzee zijn. Bovendien is de winterberging in Duitsland een stuk goedkoper dan in Nederland.

De afgelopen nacht heeft het geonweerd. Voor het eerst viel er sinds zes weken regen op de Animato. Maar vanochtend, toen we vertrokken, was het al weer droog. De komende twee weken zien er, met 25° - 28°C, weer fantastisch uit. De Animato houdt zich nog steeds uitstekend. Vanmiddag werden we wel brute in onze siësta gestoord door een jacht dat bij het aanleggen achter tegen ons opvoer. Al weer schade aan het polyester. Met het opmaken van een schaderapport heb ik inmiddels ervaring. Als het zo doorgaat krijgen we van de verzekering een complete refit van de Animato 🤨.

En dan natuurlijk nog het leesvoer. De Monnik van Mokka van Dave Eggers (schrijver van het fantastische ‘De cirkel’). Het gaat over een Jemenitische Amerikaan die zijn ideaal heeft gesteld om koffie uit Jemen te exporteren. Jemen is de bakermat van koffie. Voor Marie-Claire en mij extra boeiend omdat we mijn zus Marieke, die daar vier jaar op de Nederlandse ambassade werkte, tweemaal in Jemen bezocht hebben. Dat was nog net voor de huidige oorlog uitbrak. Het boek is zeer actueel. Is een echte aanrader.

1. Yvonne:
    21 juli 2018
    Ha Marie-Claire en Tom,
    Wat een fantastische reis maken jullie en wat leuk om dit te volgen. We genieten van jullie belevenissen en hindernissen. Goede vaart!