Mayday, mayday, mayday

25 mei 2014 - Gräddö, Zweden

Dit klonk via de marifoon. Met erachteraan 'This is the Galaxy, man over board'. Had ik nog nooit zo gehoord. Op de AIS gekeken of ik de Galaxy zou kunnen lokaliseren. Het blijkt een cruiseschip te zijn dat we nota bene in de verte kunnen zien. Het schip ligt stil midden in het vaarwater. Even later horen we al dat de noodoproep wordt ingetrokken. Het schip komt weer op stoom en vaart vlak langs ons (zie foto). We hebben de 'route touristique'. In de loop van de dag passeren ons zes joekels van cruiseschepen/ferries.

Wouter omzeilt de cruiseschepenGalaxy: man over board!

Wouter had ik een stevige vuurdoop gegeven. Al om 07.15 u voeren we weg. Eerst door de scheren van de omgeving van Stockholm. We kiezen voor de kustroute en niet voor open zee. Het is veel leuker om te dwalen door de scheren. We komen onder andere langs Vaxholm met een 16e eeuws slot. Daar kiezen we voor een route 'binnendoor', die op het ondiepste punt nog maar 20 cm water onder de kiel levert. Spannend! Na drie uur motoren staat er voldoende wind om te zeilen. Gaat lekker, met 10 kn wind schuin van achteren lopen we gemiddeld 6 kn. Temperatuur 25°C. We boffen! We besluiten niet direct de oversteek naar Finland te maken. Om 16.30 u lopen we de haven van Gräddö binnen. Totaal 55 nM afgelegd. Voor het eerst aanleggen met een hekboei. Even 'klooien', maar dan lukt het. We zijn op dat moment de enige passant. Helaas weet de havenmeester ons te vinden. Dat betekent voor het eerst sinds een week weer liggeld betalen (€ 30).

De favoriete kost van Wouter is pasta. Dat eten we dus. Ondertussen is een zeilschip met twee Zweden naast ons aangelegd.  Na terugkomst van een wandelingetje in de omgeving nodigen ze ons uit voor een whisky en bier. Deze combinatie is bij Zweden erg populair. Eén van de twee heeft twee hobby's: Zündapps en sauna's. Over beide kan ik meepraten, maar aan de begeistering die hij ervoor heeft kan ik niet tippen. Hobby's zijn volgens hem een must om niet in een depressie te belanden. Waar hij woont is het in de winter alleen licht van 09.00 tot 15.00 u. De Zweden houden Wouter langer aan de praat dan mij. Ik knijp er tussenuit om nog even 'mijn eigen dingen' te doen. O ja, de omvormer (12 V - 220 V) weigerde tot mijn ergernis opeens dienst. Is lastig als we tijdens de vaart apparatuur willen opladen. Redder aan de wal Ger was weer paraat. Ik bleek de aan-/uitschakelaar in het kastje, waar deze zit, bij het wegruimen van spullen, 'geraakt' te hebben. Stom, stom, stom, maar gelukkig wel snel opgelost.

De Animato in de haven van Graddo (1)De Animato in de haven van Graddo (2)