Leesdag

6 mei 2014 - Spiken, Zweden

De weersvoorspelling komt uit. Het regent dat het giet. Niet getreurd. We liggen lekker. Het doet me denken aan 1948 van Gerard Cox: buiten waait de wind om het huis (in dit geval schip), binnen staat de kachel op vier..... Knus! Tijd voor een boek: Meester Mitraillette van Jan van Toortelboom.  Speelt ook weer rond de Eerste Wereldoorlog. Aan het gedenken dat de Eerste Wereldoorlog 100 jaar geleden uitbrak, lever ik in ieder geval mijn bijdrage.  Ik lees het boek in één keer uit. De mooie stijl, vol met leuke Vlaamse woorden, pakt me. In de middag, ondanks de stromende regen, toch een wandeling. Het stoere slot Läckö willen we niet missen. Je kunt er ook wel met de boot aanleggen, maar we hebben twijfels of onze diepgang dat toelaat. De benen strekken is ook wel eens goed.  Voor het avondmaal kopen we gerookte zalm. Het is het enige wat de visboer vandaag verkoopt. Als ik niet al te gretig naar de twee laatste stukjes in de vitrine kijk, komt er een joekel van een nieuwe gerookte zalm te voorschijn waar ze twee stukken vanaf snijdt. We laten het ons smaken.

Slot Läckö