Nog een laatste keer in de scheren

7 juli 2014 - Ronneby, Zweden

Het is dubben hoe we onze route vervolgen. De wind is gunstig om een flink stuk westwaarts te gaan. Maar het weer belooft daar de komende dagen minder goed te zijn dan in de scheren aan de zuidkust. Eigenlijk is de stelregel dat je een goede wind moet benutten. Toch is de aantrekkingskracht van de scheren voor ons te groot. We vertrekken om even na 10.00 u, nog niet wetend of we naar Ronneby (15 nM) of Karlshamn (35 nM) gaan. Heerlijk rustig zeilen met de wind in de rug (4 kn). Bij Hasslö moeten we door een draaibrug, die alleen op de hele uren opent. Die van 11.00 u halen we niet. We varen een rondje om een eiland waardoor we precies om 12.00 u bij de brug zijn. Zie screenshot van marinetraffic.com.

Screenshot_2014-07-07-21-09-11

We besluiten rond 13.00 u naar Ronneby te gaan. Ligt prachtig in de scheren. Ik heb echter niet goed gekeken naar de diepte van de geul, die naar de jachthaven leidt. Het is kielekiele. Op gegeven moment zelfs weer 0,0 meter onder de kiel. Maar we zijn blij dat we het risico gelopen hebben. Magnifieke omgeving! We maken een wandelingetje. Inkopen doen is er niet bij. Er is alleen een kiosk met wat basale etenswaren. We hebben echter nog voldoende in onze voorraadkast voor een zomerse maaltijd. Marie-Claire is zo moedig om nog te gaan zwemmen. Ondanks de bijna 30° C ben ik er (nog) niet voor te porren.

Ronneby

1. Christiane:
    8 juli 2014
    Tom, ik geniet van je reisverhalen en je prachtige foto's van de natuur en leuke foto's van mijn zus!
    Ik heb het slot van Kalmar ook van binnen gezien (virtueel): een grote zaal met een grote gobelin, veel portretten van mensen in 16e eeuwse kleding en een schitterend bewerkt plafond!
  2. Christiane:
    8 juli 2014
    Marie-Claire, dank je voor de leuke kaart uit Visby, die ik al halverwege de vorige week ontving. Was er erg blij mee! Met het huis in Hilvarenbeek is het in orde gekomen.
    Geniet nog de komende dagen!
  3. Ger:
    8 juli 2014
    Hoe toepasselijk is het woord "kielekiele". Zou dat ook zoals zo vele woorden en uitdrukkingen, afkomstig zijn uit de scheepvaart?